STHLM

Så ska bristen på cykelparkeringar lösas

Bristen på cykelparkeringar är nästan lika stor som bristen på utrymme på Stockholms cykelbanor. En inventering visar en brist på över 14.000 parkeringar på innerstadens huvudstråk och vid knutpunkter utanför tullarna. Lösningen på sikt kan vara flera stora cykelgarage som det i Älvsjö – som ofta är fullt.

Det blir för varje år allt stökigare och trängre på Stockholms cykelbanor. Att Stockholm sakta men säkert är på väg att bli en cykelstad märks också på i stort sett varenda cykelparkering längs innerstadens huvudstråk.

I stort sett ser det ut som om de svarta eller gröna cykelbågarna av modellerna Urban och Bågen är fulla med fastkedjade cyklar redan på morgonen. Sedan fylls det på med nya cyklar utanför bågarna så att det framåt dagen står 30–40 cyklar i en rad där det i mitten finns tio bågar. När utrymmet kring bågarna är slut ställs cyklarna mot väggar eller vid trafikskyltar.

– Det är svårt att få till det riktigt bra. Utrymmet är väldigt begränsat, konstaterar Per-Åke Tjärnberg, trafikplaneringsingenjör på trafikkontoret.

Kontoret sätter upp nya cykelställ i en takt av 500 om året – utöver det tillkommer cykelparkeringar i nya bostadskvarter. Hittills har staden i huvudsak satt upp cykelställ där det funnits plats efter tips utifrån. Nu ska arbetet bli mer planmässigt. Inför det har varenda parkerad cykel räknats längs innerstadens huvudstråk och vid knutpunkter utanför tullarna.
Resultatet blev föga överraskande att det stod betydligt fler cyklar parkerade än det fanns cykelställ. Efter räkning och analys står det klart att det behövs 14.350 nya cykelparkeringar för att täcka dagens behov och något av den förväntade ökningen av antalet cyklister de närmaste åren.

Den största bristen finns på platser där det redan i dag finns cykelparkeringar. Att hitta nya platser på trottoarerna där lär bli svårt. Och det finns inga signaler från politikerna i Stadshuset om att fylla parkeringsrutor för bilar med cykelställ. På de mest cykeltäta platserna återstår då kanske bara att bygga stora cykelgarage. I Älvsjö invigdes Stockholms första förra året. Den gröna byggnaden i tre plan har plats för omkring 370 cyklar.

– En bra satsning, men garaget är ofta fullt i dag och det lär inte bli lättare att hitta en plats de närmaste åren, säger cykelplaneringsexperten och debattören Krister Isaksson.

Ett cykelgarage vid Odenplan med omkring 500 platser ska öppna i samband med att Citybanans station blir någorlunda klar. Däremot är planerna på ett cykelgarage vid Södra station skrinlagda och vid Stockholm central finns det inga garageplaner. Centralstationen finns inte med i den stora cykelinventeringen. Kanske för att det är nästintill omöjligt att räkna alla cyklar i området. Kanske för att Stockholms stad, Trafikverket och Jernhusen trots många års diskussioner i samband med bygget av Citybanan inte hittat en plats för ett cykelgarage.

– Vi letar hela tiden efter ytor, Häromdagen öppnade vi en cykel­parkering på en helt outnyttjad refug på parkeringen intill Cityterminalen, säger Per-Åke Tjärnberg. Även Jernhusen skapar nya cykelparkeringar i höst när de byggen som ockuperat planen framför huvudentrén är klara.

Kostnaden för att bygga de cykelparkeringar som behövs uppskattas till knappt 51 miljoner. Om det ska byggas garage blir kostnaden betydligt högre.

– Med den takt cykelparkeringarna byggs ut i dag lär jag inte få uppleva att de räcker till under min livstid. Cykelparkeringar är inte bara en utrymmesfråga, det är lika mycket en säkerhetsfråga. Många tvekar att cykla för att risken för att få cykeln stulen är stor, säger Krister Isaksson.

Här saknas det cykelparkeringar

På Södermalm saknas 3.300 cykelparkeringar, på Östermalm 2.400, på Kungsholmen 2.100, i Vasastan 2.000, i ity 1.700 och i söderort 1.900.

Holländska städer är riktigt cykeltäta - Amsterdam har över 30.000 cykelparkeringsplatser per 100.000 invånare. I flera städer i Europa som inte är några miljonstäder har det på senare år byggts mycket stora cykelgarage med omfattande service. Cykelgaragen i Münster i Tyskland och Houten i Holland rymmer omkring 3.000 cyklar vardera, men störst av alla är förmodligen det underjordiska garage som finns under den öppna platsen framför stationen i Groningen i Holland – det rymmer omkring 9.000 cyklar.

Malmö har i tre år i rad utsetts till Sveriges bästa cykelstad av Cykelfrämjandet. I samband med bygget av järnvägen Citytunneln under Malmö gjordes en storsatsning på cykelparkeringar. Snart öppnar ett stort cykelgarage med plast för omkring 1.000 cyklar vid Malmö central. Vid stationerna Triangeln och Hyllie finns redan 2.000 respektive 1.000 cykelparkeringar, utomhus men under tak. På de här tre anläggningarna finns speciella mer skyddade och mer bevakade delar för cykelpendlare som är beredda att betala för att parkera. Det kostar i dag 80 kronor i månaden, en avgift som även tas ut vid cykelgarage i bland annat Växjö och Lund. I Stockholm ser cykelsatsningen i samband med bygget av Citybanan ut att stanna vid ett cykelgarage vid Odenplan för 500 cyklar.

Hyrcyklarna är i viss mån ett hinder för utbyggnaden av cykelparkeringar. Den satsningen som alla politiska partier lovprisar och flera politiker vill se mångdubblad betyder att tänkbara utrymmen för vanliga cykelparkeringar istället blir hyrcykelparkeringar med vidhängande reklampelare. Nästa år ska hyrcykelsystemet expandera rejält i närförorterna – delvis på platser där det råder stor brist på cykelställ för stockholmarnas egna cyklar. En annan svårighet är att trehjuliga cyklar med flak sakta men säkert blir fler på cykelbanorna och ökar behovet av utrymme för parkeringar. Men tusentals cyklar med lastflak får redan i dag plats i Köpenhamns trafik så det borde vara möjligt även i Stockholm.

Det är gratis att parkera cykeln i Stockholm. Den enda kostnad en cyklist kan råka ut för - utöver att få cykeln stulen eller vandaliserad – är att behöva hämta den om staden forslat bort den för att den var helt galet uppställd. Det är inte särskilt många hela cyklar som forslas bort. Däremot är insamlingen av cyklar som bedöms som vrak omfattande. Det har se senaste åren pratats mycket om att skrotcyklar ockuperar cykelställen, men vid inventeringen visade det sig att andelen skrotcyklar i de olika stadsdelarnas cykelställ var mellan en och sex procent.