Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Sista flyget på Tullinge flygplats

Flaggorna vajade på halv stång och luften surrade av flygplan när Botkyrka flygklubb och allmänflyget på torsdagen definitivt tog farväl av Tullinge flygplats. Gamla F18 ska lämna plats för det omdiskuterade bostadsprojektet Riksten.

För allra sista gången satte sig Tore Kyrk bakom spakarna på en Piper Cherokee och taxade ut från BFK:s klubbstuga på Tullinge. Ute på landningsbanan passerade de blänkande nya Porschebilar som testkördes i rasande fart. Sen bar det upp och i väg över Tullinges skogar.

När veteranen Tore Kyrk kom till klubben 1975 trängdes småplanen med försvarets Draken och Viggen på F18. 1994 lades flottiljen ned, och på torsdagen upphörde all flygverksamhet på Tullinge.

- Det känns väldigt, väldigt tråkigt. Klubben har varit som mitt andra hem, sa Tore Kyrk, klubbens allt-i-allo under nästan 30 år.

Många flygare och andra flygintresserade samlades på Tullinge på torsdagen för att ta farväl av en verksamhet som nu blir husvill. Bara starter från flygfältet är tillåtna tills det sista planet lämnat marken. Verksamheten i klubblokaler och hangarer ska vara avvecklad senast sommaren 2005. Botkyrka flygklubb har varit en av landets största med 320 piloter, egen utbildning, uppvisningsflyg och välbesökta flygdagar. I somras kom 20.000 flygintresserade under två augustidagar för att ta del av klubbens verksamhet.

- Vi har haft en enorm sammanhållning i BFK. Men regeringen ville till varje pris ha bort oss från Tullinge så nu går var och en hem till sitt, sa Agneta Wijkander som påbörjat en pilotutbildning som hon nu inte vet var den ska avslutas.

Bengt Jörgensen, ordförande i BFK, har i många år kämpat för att klubben och allmänflyget skulle få vara kvar på Tullinge. Men Botkyrka kommun och regeringen har bestämt sig för att bygga 2.500 bostäder och 1.000 arbetsplatser på Tullinge. Men först måste marken saneras, och ingen vet egentligen vilka mängder med miljögifter som lagrats runt startbanorna.

- Vårt hopp står nu till Strängnäs kommun. Det gamla beredskapsfältet i Malmby vore en lösning för klubbens verksamhet. Men avståndet dit innebär nog att vi mister hälften av klubbens medlemmar, säger Bengt Jörgensen.

Han gissar att polisens nationella insatsstyrka, som redan håller till på Tullinge, kan vara intresserad av att flytta in i klubbens lokaler. Men ännu har den nya markägaren, byggbolaget Peab, inte lovat något. Blir affären inte av måste BFK montera ned sina hangarer och riva klubbstugan.

Christer Dahlgren, en av klubbens piloter med eget plan, har sin teori om regeringens och kommunens iver att bli av med allmänflyget på Tullinge:

- De vill till varje pris säkerställa att Skavsta utanför Nyköping blir Stockholms nästa stora flygplats. Botkyrka kommun har egentligen inte behov av bostäder på Tullinge. Men det har beordrats från Rosenbad, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.