Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

SJ kräver att upphandlingen om pendeltågen görs om

Foto: Henrik Montgomery/TT

Sista ordet är inte sagt om pendeltågen. SJ menar att Stockholms läns landsting favoriserat konkurrenten MTR och kräver nu att upphandlingen görs om.

– SJ har inte fått samma möjligheter att förbättra våra anbud, säger SJ:s vd Crister Fritzson.

DN kunde i mitten av december avslöja att SJ överklagat den mycket omfattande upphandlingen av pendeltågstrafiken i Stockholm till förvaltningsrätten i Stockholm. Upphandlingen hade veckan innan vunnits av kinesiska MTR.

SJ hade för avsikt att dra tillbaka sitt överklagande ifall Stockholms läns landsting, SLL, kunde lämna tillfredställande svar på SJ:s frågor om vad som fällde avgörandet.

Av en skrivelse från förvaltningsrätten förra veckan framgår att SLL nu svarat och att förvaltningsrätten vill ha ett svar från SJ senast i dag tisdag.

Sent på måndagseftermiddagen lämnade SJ in sitt svar till förvaltningsrätten. Där framgår att det statliga tågbolaget inte alls är nöjt med svaret från landstingets trafikavdelning.

– Nej, frågetecknen har blivit fler efter SLL:s information och svar på våra frågor om upphandlingen samt deras inlaga till förvaltningsrätten, säger Crister Fritzson.

SJ anser bland annat att SLL bröt mot gällande regler när man bytte upphandlingsmodell mitt under processen.

Sedan det visat sig att SJ hade det mest fördelaktiga budet valde SLL nämligen att gå vidare med förhandlingar med SJ och tvåan MTR. Förhandlingarna ledde till att MTR vann upp handlingen med knapp marginal.

– Vi menar att det inte är tillåtet att byta förfarande för en upphandling när den väl har annonserats. SJ hade det starkaste anbudet innan förhandlingarna genomfördes, säger Crister Fritzson.

SJ kräver därför att upphandlingsutvärderingen görs om på så sätt att resultatet av förhandlingarna inte vägs in.

Om SJ får förvaltningsrätten med sig skulle innebära att SJ går segrande ur upphandlingsstriden.

I sitt svar hävdar SJ även på att upphandlingen skett i strid med likabehandlingsprincipen. Man pekar bland annat på att MTR i förhandlingarna "fått mer vägledning och information avseende svagheterna i sitt anbud än vad SJ fått".

SJ ställer sig också frågande till att MTR fått höga betyg för "innovation", något som inte fanns med i utvärderingskriterierna.

– SLL har tillfört en bedömningsgrund i efterhand och sedan gett den stor betydelse vid utvärderingen, säger Crister Fritzson.

Enligt SJ så har MTR i det slutliga avtalet fått tidsfrist på upp till tolv månader när vite för bristande klottersanering inte ska tas ut.

– Det har gett MTR möjligheten att sänka sitt pris. SJ har inte getts samma möjlighet. Det är i strid med likabehandlingsprincipen, säger Crister Fritzson.

Nu är det upp till förvaltningsrätten att ta ställning till SJ:s begäran om överprövning av pendeltågsupphandlingen.

– Min förhoppning är att processen här kan gå snabbt och att det blir rätt eftersom Stockholms pendeltågstrafik står inför stora utmaningar, till exempel den nya Citybanan, säger Crister Fritzson.

Fakta. Pendeltågsupphandlingen

Pendeltågstrafiken i Stockholm upphandlas i konkurrens.

Pendeltågen körs i dag av SJ.

Den 8 december 2015 beslutade trafiknämnden i Stockholms läns landsting att MTR Gamma ska ta över pendeltågstrafiken från och med december 2016.

MTR kör även tunnelbanan i Stockholm sedan 2009

MTR ägs till tre fjärdedelar av den kinesiska staten och är baserat i Hongkong.