Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Skattepengar går till ifrågasatt utmärkelse

Kommuner och statliga verk slåss om att bli ”Årets karriärföretag” och köper reklam för hundratusentals kronor från företaget bakom utmärkelsen.

Men nu ifrågasätts tävlingsmomentet och kritiken mot bolaget växer.

DN granskar utmärkelsen som i år har gått till Stockholms stad, Botkyrka, Huddinge, Tyresö och Upplands Väsby.

I jakten på högutbildade satsar kommuner och myndigheter allt mer på att stärka sitt varumärke som arbetsgivare. Ett måste för att kunna konkurrera om kompetent arbetskraft, enligt Richard Wahlund, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan.

– Kompetensbehovet har ökat i takt med att företag blivit mer specialiserade. Eftersom utbudet av specifika kompetenser är begränsat inom många områden blir det automatiskt att alla arbetsgivare, oavsett om det är inom den offentliga eller privata sektorn, tävlar mot varandra, Richard Wahlund.

En rad företag erbjuder tjänster inom employer branding, att stärka arbetsgivarens varumärke, däribland konsultfirman Karriärföretagen. De utser årligen de 100 bästa svenska arbetsgivarna, ”Årets Karriärföretag”, i privat och offentlig sektor. Årets vinnare kan dessutom titulera sig ”certifierad arbetsgivare”. Utmärkelsen är gratis, men vinnarna erbjuds att köpa marknadsföringsmaterial kopplat till den.

Bland Karriärföretagens storkunder finns trefaldiga vinnaren Försvarets Materielverk (FMV). Det senaste året har FMV betalat 467 .800 kronor till Karriärföretagen, bland annat för ”höstkampanj”, ”lanseringskampanj”, två roll-ups (stående planscher) och extra utrymme på Karriärföretagens hemsida.

– Vi använder den (utnämningen) för att synliggöra FMV som arbetsgivare och arbetsplats. Den typ av kompetenser vi behöver finns hos en målgrupp som ofta är intresserad av arbete i organisationer som är mer välkända än vi, säger myndighetens HR-direktör Eva Nelson.

Karriärföretagen påstår att 5.000 företag samt 600 statliga verk ”tagit del i urvalet” att bli ett karriärföretag och vinnarna granskats utifrån en rad parametrar som lyhördhet, mångfald och personligt engagemang i employer branding, innan de blivit valda av en expertjury. De certifierade bolagen måste därför själva lämna underlag.

Men DN:s granskning visar att långt ifrån alla vinnare genomgått den tuffa kontroll som Karriärföretagen beskriver.

Rekryteringsmyndigheten, som lyder under regeringen och sorterar under Försvarsdepartementet, drog sig ur halvvägs i urvalsprocessen för 2016 – och fick utmärkelsen ändå.

– Upplägget som sådant var intressant, frågebatteriet, som det presenterades för mig. Hur nöjd man är med sin arbetsplats. Vi har medarbetarundersökningar men där frågar man inte om de sakerna. Vi tänkte därför att det var ett bra komplement, säger Ann Elgemark, personaldirektör på Rekryteringsmyndigheten.

Men bara ett fåtal av myndighetens 120 anställda svarade på den enkät som skulle ligga till grund för utmärkelsen.

– De (Karriärföretagen) tyckte att vi skulle gå vidare ändå: ”Det ser jättebra ut för er. Det är positiva svar.” Men jag tyckte inte att det vore seriöst. När jag protesterade föreslog Karriärföretagen att vi skulle förlänga svarstiden, säger Ann Elgemark.

– Då hade vi en intern diskussion; vad är det för företag det här? Det ser inte så seriöst ut längre. Jag tog beslutet att inte gå vidare, det kändes inte bra i magen.

Många kommuner skyltar med Karriärföretagens logga på sin hemsida, i platsannonser och i marknadsföring. Vinnarna får också utrymme i lokalpress, tv och radio, inte sällan med formuleringar saxade ur Karriärföretagens pressmeddelanden.

Justitiekanslern vann 2016. Anna Skarhed säger att en av anledningarna till att JK valde att vara med var att andra seriösa aktörer fanns med bland tidigare vinnare, något som Karriärföretagen lyfte fram i mejlkontakten (bland dem som nämndes fanns Sundsvalls kommun, som enligt egen utsago aldrig haft med Karriärföretagen att göra).

– Jag tänker nu att man borde ha insett att det här är business, men tänkte då att det kunde vara gratis reklam för oss. Så som erbjudandet framställdes inledningsvis innefattade det inte några kostnader eller bindningar. När de ville skicka ett kit för att använda för marknadsföring la jag ned kontakten.

Jag borde ha slängt erbjudandet i papperskorgen direkt, som man oftast gör.

– Jag borde ha slängt erbjudandet i papperskorgen direkt, som man oftast gör. Jag gjorde ingen research på dem och visste inte mer än vad de själva presenterade, vilket kan tyckas lättsinnigt, säger Anna Skarhed.

Karin Almcrantz, operativ chef på en kommunikationsbyrå i centrala Stockholm, är en av Karriärföretagens fyra jurymedlemmar. Enligt henne är juryns roll i processen inte särskilt stor:

– Vi får till oss en analys och ett förslag från Karriärföretagen. Om vi har en avvikande åsikt i fråga om arbetsgivarnas employer branding-arbete bidrar vi med det perspektivet.

Det står att vinnarna utses av en jury, tycker du att det är en riktig beskrivning?

– Jag skulle säga att vi verifierar snarare än utser, för det känns som att det är ganska datastyrt och handlar om att företagen klarar vissa viktiga kriterier för att kunna passera som en schyst arbetsgivare som också erbjuder goda karriärmöjligheter. Det skulle jag nog säga mer.

Bland årets vinnare finns fem Stockholmskommuner: Huddinge, Upplands Väsby, Stockholms stad, Tyresö och Botkyrka. Fyra av dem har inte lämnat underlag inför utmärkelsen och inställningen till bolaget skiljer sig avsevärt dem emellan:

– Vi fick veta att vi fått utmärkelsen men det är ingen i min organisation som lämnat något underlag. Så vi förstod inte riktigt på vilka grunder vi blivit utsedda och varför. Därför sa vi tack, men nej tack, berättar Anita Lidberg, personaldirektör på Stockholms stad, en av 2017 års vinnare.

De fick marknadsföringsmaterial skickat till sig, bland annat ett certifikat där Stockholms stad står som ”certifierat Karriärföretag 2017”. De fakturerades också 97.500 kronor, som de betalade. Under DN:s granskning har fakturorna blivit krediterade:

– Det har varit en miss i kommunikationen. Vi har en medarbetare som varit långtidssjukskriven och personen som betalade trodde att det var beställt, säger Anita Lidberg.

Via Karriärföretagens hemsida kan man dessutom skicka en ”spontan” jobbansökan till Stockholms stad:

– Det ska också bort. Vi har ingen möjlighet att hantera spontanansökningar, alla våra tjänster utlyses, säger Anita Lidberg.

Flera personaldirektörer i den offentliga sektorn, som tidigare haft kontakt med Karriärföretagen, har brutit samarbetet och är kritiska mot bolagets metoder:

– De fick mig att känna mig utvald och jag ska villigt erkänna att jag blev smickrad. Men sedan fick jag höra från kolleger om att det gått till på exakt samma sätt när de blivit kontaktade, samma ordval. När vi började jämföra insåg vi att de måste läsa ur ett manus, berättar en personaldirektör i Stockholms län som vill vara anonym.

De fick mig att känna mig utvald och jag ska villigt erkänna att jag blev smickrad.

– De är inga klåpare, det känns inte som att som att man blir lurad utan de får en verkligen att tro att vi är så himla bra. Men att det skulle finnas ett tävlingsmoment i det här ger jag inte mycket för, säger personaldirektören.

HR-chefen i Upplands Väsby, Sara Svanfeldt, betraktar utmärkelsen som en ”kvalitetsstämpel”.

– Vi jobbar mycket med employer branding och det känns som att vi måste göra någonting rätt, om man uppfattas externt så som vi vill uppfattas. Det kom som en väldigt rolig överraskning, säger hon.

– De granskar utifrån olika parametrar, bland annat personligt engagemang, employer branding, lyhördhet, kompetensutveckling och mångfald. Det är som en kvalitetsstämpel.

Hur vet Karriärföretagen hur ni arbetar med de parametrarna?

– Jag vet inte exakt hur de har granskat alla olika företag inom de olika områdena. Den frågan borde du ställa till företaget. Det var man ju själv väldigt nyfiken på.

Upplands Väsby har köpt marknadsföringsmaterial, bland annat emblem, roll-up och certifikat. De håller just nu på och filar på ett pressmeddelande om utmärkelsen, berättar Sara Svanfeldt.

Fakta. Vad är Karriärföretagen?

Karriärföretagen uppger själva att de utsett Sveriges främsta arbetsgivare sedan 2002 (i mail till bland andra Justitiekanslern har de dock uppgett 2011, året då listan publicerades offentligt första gången enligt Patrik Wigton).

Karriärföretagen bestod till nyligen av två olika bolag, ett med säte i Stockholm och det andra i Göteborg. Stockholmsbolaget registrerades 2015 och har fem anställda (nettoomsättning 2015 drygt 1 miljon kronor). Göteborgsbolaget har funnits sedan 2012 (fick sin första anställda 2015, nettoomsättning 2015 var 34 547 kronor). I höstas fusionerades Stockohlmsbolaget med Göteborgsbolaget.

Aktierna i bolaget ägdes 2015 av Joptip Technologies (nettoomsättning cirka 12 miljoner kronor 2015), som grundats av Patrik Wigton. 2016 förvärvades bolagen av Brandcap AB, som också ägs av Patrik Wigton (nettoomsättning 1,4 miljoner kronor).

De skriver i informationsblad som skickats till kunder att ”Karriärföretagen kan anses som en ISO certifiering för kvalitativt employer branding arbete”.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.