STHLM

Skejtare och sparkcyklister tvingas samsas i Rålis

Thea Larsen, 4, älskar att köra sparkykel i rålis. Hennes mamma Sara håller uppsikt och upplever att de äldre och duktigare åkarna är väldigt hänsynsfulla. ”Här uppfostrar alla varandra, man hjälps åt. Jag förstår att skejtarna blir irriterade, jag tycker nog att fler föräldrar borde vara här och hålla koll på de minsta”, säger hon.
Thea Larsen, 4, älskar att köra sparkykel i rålis. Hennes mamma Sara håller uppsikt och upplever att de äldre och duktigare åkarna är väldigt hänsynsfulla. ”Här uppfostrar alla varandra, man hjälps åt. Jag förstår att skejtarna blir irriterade, jag tycker nog att fler föräldrar borde vara här och hålla koll på de minsta”, säger hon. Foto: Thomas Karlsson

Det skulle bli ett paradis för skateboardåkare i centrala Stockholm. I dag trängs avancerade brädåkare med omkringkryssande kickbikers i 4-årsåldern och bmx-åkare under Lilla Västerbron. Är det en tidsfråga innan det smäller ordentligt – eller går det att samsas på betongen?

Het sommardag. I skuggan under Lilla Västerbron, i Rålis skatepark meckar tre 13-åringar med sina sparkcyklar. De har åkt hit från Strängnäs eftersom det är ”grymt ställe” att köra kickbike på.

Bakom dem svischar 4-åriga Thea Larsen förbi på sin sparkcykel och strax intill sätter Anders Östberg och hans nära nog 80 kilo tunga kropp fart på sin skateboard. Bara sekunder senare är han på väg att krocka med 8-åriga Besim Alijaj, men det slutar dessbättre med kontrollerad kroppskontakt.

Den enda tvärsäkra slutsatsen man kan dra av situationen är att skateparken i Rålis blivit ett väldigt populärt ställe. De kommunala miljoner som, efter tio års hårt lobbyarbete av en handfull engagerade personer i föreningen Stockholm Sub Surfers, plöjts ner i parken har visat sig vara välinvesterade pengar. Nyttjandegraden är extremt hög – från tidig morgon till sen kväll, året om.

Men molnen började hopas över betongen direkt efter invigningen 2010.

– Vi la ner mycket svett och möda på att få den byggd. Men vi förutsåg inte vilka problem som skulle uppstå, säger Micke Valier, en som kämpat för att få parken byggd.

Han drar ett djupt andetag innan han fortsätter:

– Tyvärr är det så att det finns de skejare som anser att Rålis är förlorat för dem. Det är sorgligt.

Så vad är problemet?

Parken är för populär – långt fler än bara skateboardåkare vill vara där. Att det skulle dyka upp BMX-cyklister hade skejtarna förstått, men att det skulle bli en sparkcykelboom, där många av utövarna är under 7 år gamla – det hade man inte räknat med.

– Jag är kluven till saken. Det är fantastiskt kul att spontanidrotter som dessa frodas. Jag är också demokratiskt lagd och tycker att alla ska ha samma rätt att vistas här. Men samtidigt är det ett problem, för skateparken är ingen lekplats, det är en ganska avancerad anläggning som kräver en viss kunskapsnivå, viss mognad och förståelse för oskrivna regler, konstaterar Micke Valier.

Under de senaste åren har man från kommunens sida velat fram och tillbaka med vilka regler som ska gälla. I dag står det på en skylt att parken är ”avsedd för skateboardåkning”, men det finns inget förbud, vare sig mot sparkcyklar eller bmx-cyklar. Det gör det däremot i Högdalen, som är en ännu mer avancerad betongpark.

De senaste veckorna har dock ”kriget” mellan skateboardåkarna och sparkcyklisterna trappats upp. Många föräldrar har ringt till kommunen och klagat på de förstnämnda. Och skejtkollektivet är splittrat i frågan. Många anser att det måste gå att samsas och att det bara handlar om att visa hänsyn. Andra är mer på krigsstigen, inte minst i olika diskussionsforum på nätet.

– Det är nog lättare att ge sig in i ett territoriekrig mot ett kriminellt MC-gäng än vad det är att fajtas mot ett gäng bittert, skattebetalande latteföräldrar med dyra bostadsrätter och söndercurlade ungar på sparkcykel, ryter en av de mer militanta motståndarna som vill vara anonym.

80 kilo tunga Anders Östberg, duktig skejtare, tror dock inte på förbud:

– Det vore absurt. Men alla involverade måste visa omdöme och respekt. Jag har själv en 4-åring som älskar sin sparkcykel, men jag skulle aldrig släppa in henne här. Och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag skadade någon. Det bästa vore att de riktigt unga utövarna faktiskt lärde sig åka någon annanstans, innan de kom hit.

Skejtparken, Rålis

Vad? I Sommar-Stockholm finns det mycket att göra. I dag kollar vi läget i skejtparken i Rålambshovsparken.
Hur? Hit tar man sig lätt kollektivt, ta till exempel t-banan till Fridhemsplan eller buss 1 eller 4 till Västerbroplan. Parken är gratis och öppet för alla, hela tiden.
Vad händer här? Skejtparken har blivit populär, vilket lett till konflikter mellan skejtare, spark- och BMX-cyklister. Risken för olyckor har ökat och dessutom skadar spark­cyklarnas hårda kanter betongen så att det uppstår hål och sprickor.