Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Skola har skapat regler för föräldrar

Engelbrektsskolan på Östermalm.
Engelbrektsskolan på Östermalm. Foto: Magnus Hallgren

Personal kände sig så pressad av föräldrarnas påtryckningar att de grät under skoltid. Då skapade skolan ett policydokument där de listar vad de förväntar sig av föräldrarna.

Prata positivt om skolan och ställ inte viktiga frågor om skolans verksamhet under hämtning eller lämning. Det är två av punkterna i förväntansdokumentet som Engelbrektsskolan på Östermalm i Stockholm har skapat för föräldrarna.

Läs även: ”Rika föräldrar är en arbetsmiljöfara”

– Det har hänt att föräldrar ställt lärare mot väggen och ställt krav på hur vi ska sköta våra jobb, vilket resulterat i att lärare brutit ihop. Så vi skapade dokumentet som en del av en process där vi vill förmedla hur olika sätt att kommunicera med oss i skolan kan få olika konsekvenser, säger rektor Tomas Hultquist.

Förväntansdokumentet har funnits på Engelbrektsskolan sedan hösten 2016 och pressen från föräldrarna har minskat, men förekommer fortfarande, säger Tomas Hultquist.

– På min skola är många föräldrar högutbildade och arbetar i positioner där de är vana vid att bestämma och i skolan ser de sig ser sig som kunder och vill kunna bestämma här med, säger han.

Att skapa policydokument likt det Engelbrektsskolan tagit fram är en rekommendation från Utbildningsförvaltningen. Även andra skolor i Stockholm har tagit fram liknande riktlinjer.

En av punkterna är att prata positivt om skolan inför sitt barn, varför är det viktigt?

– Om ett barn hemma får höra att skolan är värdelös kommer den eleven sedan inte tycka att det som händer i skolan är något att bry sig om, eftersom lojaliteten med föräldrar alltid är större än med läraren. Att understödja skolan i stället för att underminera den är bland det viktigaste man kan göra som förälder.

Hur har föräldrarna reagerat på förväntansdokumentet?

– De som har haft svårt att kommunicera med pedagoger och lärare är de som har svårt att förstå varför det här är bra. Men de allra flesta har reagerat positivt, eftersom de också både sett och förstått vad som händer när andra föräldrar agerar på ett sätt som påverkar deras barns pedagoger negativt.

Tomas Hultquist har arbetat inom skolan i 30 år och han har sett en förändring till det negativa när det kommer till hur föräldrar engagerar sig.

– Baksidan av myntet att föräldrar ska vara mer engagerade i skolan, är att det ofta driver föräldrar med förutsättningar att driva sin sak. De utgår självklart bara från sitt egna barn, men vi har många andra barn som vi måste ta hand om.

Fakta. Engelbrektsskolans dokument

Engelbrektsskolan förväntar sig av förälder/vårdnadshavare:

Att du stödjer skolans regelverk.

Att du intresserar dig för ditt barns skolarbete och talar positivt om skolan inför ditt barn.

Att du diskuterar sambandet mellan kost, sömn, fritidsaktiviteter och skolprestationer hemma.

Att du känner schemat och inte kontaktar ditt barn under skoltid.

Att du tar kontakt med skolan om du undrar över något som berör vår verksamhet, dock inte i samband med ev. hämtning eller lämning.

Att du använder Skolwebben.

Att du undviker att ta ledigt för ditt barn under terminstid.

Förväntansdokumentet är något förkortat.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.