Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Skönsång

– Att jag nu sjunger med Kroumata är inte alls märkvärdigt. Jag sjöng massor av moderna verk före operadebuten, säger Erika Sunnegårdh.
– Att jag nu sjunger med Kroumata är inte alls märkvärdigt. Jag sjöng massor av moderna verk före operadebuten, säger Erika Sunnegårdh. Foto: Jonas Ekströmer
Operasångerskan Erika Sunnegårdh gör gemensam sak med slagverksensemblen Kroumata. Premiär i kväll på Nybrokajen 11­ med det special­skrivna verket "The world as I see it" - musik: Carl Unander-Scharin, text: Albert Einstein.

I kväll sjunger det svenska stjärnskottet Erika Sunnegårdh i Stockholm. Hennes profession är operasångerska. Men det är inte i dessa sammanhang hon är här, utan som konsertsångerska för modern musik tillsammans med den berömda svenska slagverks­ensemblen Kroumata.

Erika Sunnegård gjorde sitt sensationella inhopp och genombrott på Metropolitan i New York förra året i Ludwig van Beethovens enda opera "Fidelio". Och det är i New York hon är utbildad på Manhattan School of Music. Hon tog sig till USA efter studenten och har bott där sedan år 1985. Efter sångutbildningen höll hon i många år på som konsertsångerska, men fick operajobb i Malmö år 2004, titelrollen i Giacomo Puccinis "Turandot". Det small till direkt. Hon blev Sverigeberömd över en natt. Det märkliga var också att hon var 38 år, en osedvanligt hög ålder att debutera i för en operasångerska.

- Att jag nu sjunger med Kroumata är inte alls märkvärdigt. Jag sjöng massor av moderna verk före operadebuten, säger Erika Sunnegårdh.

Hon ska sjunga "The world as I see it", ett beställningsverk av tonsättaren Carl Unander-Scharin (Han med "Loranga, Masarin och Dartanjang" på Operan).

- Det är till text av Albert Einstein, filosofiska kommentarer om samhället, politik, krig, pacifism och hans personliga tankar i dessa sammanhang.

Är det speciellt skrivet för din röst?

- Tonsättaren visste att jag skulle sjunga uruppförandet, men det kan givetvis även göras av andra sopraner, något jag också hoppas kommer att inträffa.

Hur är det att sjunga mot slagverk?

- Märkligt. Stämman kontrasterar onekligen mot slagverket. Det är spännande att hitta rösten bland alla dessa ljud.

I april ska hon tillbaka till Metropolitan för att sjunga "Turandot". Hon kommer just från Malmö där hon framträtt två gånger konsertant som Tosca.

- En höjdarroll man skulle vilja göra om igen med en gång.

Nästa år, i januari, gör hon sin förs­ta Salome i Milwaukee, USA.

Ett står klart. Alltsedan opera­debuten för tre år sedan har hon inte längre behövt försörja sig som servitris.

"Kroumata & röster" den 7 och den

"Kroumata & röster" den 7 och den 8 februari på Nybrokajen 11, Stockholm, den 9 februari på Kulturhuset, Ytterjärna. Kroumata, Erika Sunnegårdh, Maria Sanner.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.