Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”Skräcktrappan i Odessa en barnlek jämfört med Odenplanstrappan”

Kerstin Wickman slog i pannan, bröt tummen och fick ett ledband avslitet när hon föll i den nya trappan vid Odenplan.
Kerstin Wickman slog i pannan, bröt tummen och fick ett ledband avslitet när hon föll i den nya trappan vid Odenplan. Foto: Lotta Svensson

Trafikverket öppnade tunnelbanetrappan på Odenplan – trots att den saknar lagstadgat mitträcke. Det blev Kerstin Wickmans olyckliga fall.

– Det sista jag hann tänka var att den här trappan är livsfarlig, säger Kerstin Wickman, 73.

Stationsbyggnaden på Odenplan är fortfarande en rörig byggarbetsplats. Entrédörren är trasig och tillfälligt avstängd. Fick Kerstin Wickman bestämma skulle den aldrig öppnas igen.

– Jag har ändå gått i trappan där en barnvagn hejdlöst rullar utför i filmen ”Pansarkryssaren Potemkin”. Skräcktrappan i Odessa är en barnlek jämfört med denna Odenplanstrappa, säger Kerstin Wickman.

Trappan har mörka höga trappsteg, är flera meter bred och saknar mitträcke. I måndags förra veckan föll hon handlöst utför halva trappan och landade först på stationsgolvet där hon tuppade av.

– Jag slog i pannan och skadade handen som sprutade blod och hamnade på S:t Görans akut. Tummen var bruten och ledbandet av, säger Kerstin Wickman och visar sin bandagerade högerhand.

Hon är fortfarande blåslagen och äter penicillin efter handkirurgin. Högerhanden är helt obrukbar de närmaste fem veckorna. Hon är ändå tacksam för sin tjocka kappa som dämpade fallet.

– Trappan borde aldrig ha byggts och aldrig ha godkänts. Den är så brant att man får svindel, och saknar mitträcke. Hur ska barn och äldre kunna ta sig ned här säkert i trängseln med nya Citybanan?, säger hon.

Tre olyckor har hittills rapporterats i trappan som öppnade under sensommaren. Enligt både SL och Trafikverket är trappan besiktigad och godkänd enligt alla byggnormer och tillgänglighetsregler. Trots att den saknar mitträcke, vilket krävs för trappor bredare än två och en halv meter enligt Boverkets föreskrifter till plan- och bygglagen.

– Mitträcket ska upp, det är på gång och ska vara klart inom en vecka. Trappan är godkänd enligt den standard som gäller och SL har okejat att vi öppnade nedgången, säger Jenny Ryderstedt, pressansvarig för Citybanan på Trafikverket.

Borde ni inte väntat med att öppna tills trappan var färdig och mitträcket på plats?

– Mitträcket har funnits med i vår planering. Men vi håller fortfarande på att bygga stationshuset. Det är ju räcken på båda sidor om trappen. Jag tycker nog att trappan är färdig. Däremot vill vi inte att någon ska ramla någonsin, men jag vet inte om just den här olyckan hade kunnat undvikas, säger hon.

Enligt Boverkets byggregler som är föreskrifter till plan- och bygglagen är avsaknaden av ett mitträcke till en bred trappa ett klart lagbrott.

– Ja, man kan inte öppna en bred trappa innan mitträcket är på plats. Byggnadsnämnden borde ha uppmärksammat detta och gjort ett föreläggande. Så här kan det inte vara, säger arkitekt Lars Estlander på Boverket.

Enligt Trafikverket är mitträcke inget måste eftersom det står ”bör” i byggreglerna?

– Då bör de gå en kurs i bygglagstiftning. Ett allmänt råd till en föreskrift är ju inte som i en veckotidning utan en byggregel som måste följas. Man kan välja en alternativ lösning, men det är ju svårt när det gäller ett mitträcke. Någon borde ju kunna plan- och bygglagen och ha upptäckt detta och slagit larm, säger Lars Estlander.

SL har ännu inte tagit över driftsansvaret för trappan från Trafikverket men ser allvarligt på olyckstillbuden. Om olyckorna beror på trappans konstruktion eller ren försumlighet kommer ersättning att betalas.

– Vi har nu haft en person där som tittat på trappan och inte hittat något fel, men den ska få mitträcke snarast möjligt. Vi får ha extra bevakning där och se om det är en problemtrappa, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.