Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

SL ska lära ut spärretikett

Nu ska SL lära resenärerna etikett i t-banans spärrar.
Nu ska SL lära resenärerna etikett i t-banans spärrar. Foto: Magnus Hallgren
För att slippa klämmas i tunnelbanans spärrar, ska den som reser ändra sitt beteende. En informationskampanj från SL ska få resenärerna att gå genom spärrarna på rätt sätt.

– Det är som med övergångsställen, där lär vi oss att inte springa över gatan. Det är den typen av beteende vi alla kan och som vi ska tydliggöra. Gör så här så går det bättre, säger SL:s vd Anders Lindström.

Så hur är det man gör då?

– Vi ska nog återkomma till det. 98 procent gör det här dagligen och vet precis. Om du är lugn och harmonisk när du passerar fungerar det alltid.

DN har i en rad artiklar berättat att resenärer har klämts av spärrarna i tunnelbanan. Bland annat har Anders Lindström berättat att han själv har klämts. Många av incidenterna har inträffat i rusningstrafik när många ska in och ut ur tunnelbanan och stressnivån är hög.

– Ibland blir man stressad av att folk trycker på bakifrån, då måste man ha hjälp av våra trafikvärdar så att folk inte gör på det sättet.

Andra som haft problem är personer som reser med barn, hund eller sitter i rullstol. För de personerna rekommenderar SL spärrarna närmast kontrollanten, de ska hålla öppet längre än de vanliga.

På tisdagen lämnade Anders Lindström över en åtgärdsplan till Trafiknämnden, för att få bukt med problemet.

– Jag har gjort en beskrivning att det är allvarligt med de skador som har inträffat, men att det måste ställas i rätt relation till de 1,7 miljarder passager som har gjorts, säger han.

SL har redan genomfört vissa ändringar, som att enkelrikta spärrarna. Nu riktas fokus mot tekniska förändringar i spärrarna och information till resenärerna.

– Det ska inte vara någon skola, men vi ska hitta bättre sätt att informera. En del av de incidenter som skett orsakas av resenärerna själva, säger Anders Lindström.

När är den här informationen på plats?

– Inom 14 dagar ska det vara klart.

Något byte eller större förändring av spärrarna blir det dock inte tal om. Anders Lindström anser att spärrarna fungerar bra och fyller sin funktion.

– En spärr är ett hinder och ett hinder måste hanteras när man passerar det.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.