STHLM

Slaskig premiär på fjärden

Går framtidens kollektivtrafik på vatten? Ja, en liten del av den i alla fall. DN var med när Stockholm fick en ny pendelbåt.

När politiker pratar om båtpendling är det lätt att se visionen framför sig: Glada människor som med takeaway-kaffe i handen möter soluppgång och morgonbris i fören, med Stockholms vackra kustlinje som fond.

Under premiärmorgonen för Riddarfjärdens nya pendelbåtlinje är det ungefär så, fast tvärtom. Backen nedför Torkel Knutssonsgatan är våt och hal och skylten på Söder Mälarstrands nyinrättade hållplats är täckt av snömodd. En gammal Djurgårdsfärja stävar fram ur den mörka blaskdimman och dunsar i. ”Välkomna!” ropar matrosen.

Båtpendling har länge varit ett kärt ämne för landstingets politiker. Många idéer har lagts fram, men få har genomförts. Ibland händer det dock, som på måndagen. Då börjar linje 85 trafikera Riddarfjärden, på sträckan Klara Mälarstrand– Söder Mälarstrand– Kungsholmstorg. SL-kortet gäller.

Argumenten för båtpendling är kända: Stockholm är en stad på öar, och därför går den närmaste vägen ofta över vatten. Båtar är flexibla och kräver minimalt med infrastruktur. Dessutom är det miljövänligt och trevligt att åka båt.

Det finns dock en del argument mot också. Båtar får ofta får svårt att hävda sig tidsmässigt, även om vägen är kort. Stockholm är förvisso en stad på öar, men allt händer inte vid vattenbrynet. Från bryggan nedanför Münchenbryggeriet är det en stadig backe upp till Hornsgatan och byten till andra färdmedel, från Klara Mälarstrand ska man trassla sig genom Tegelbacken för att nå Centralen. Och så vidare.

Det tyngsta argumentet mot båtsatsningar är dock mer krasst, och extra påtagligt just den här måndagen. Den 11 januari innebär nämligen fler förändringar i SL-trafiken, främst i form av bussar som försvinner när SL ska spara pengar. Är smidigare transporter från Södermalm till Kungsholmen, låt gå att det är en liten post i budgeten, verkligen en vettig prioritering i ett sådant läge? Särskilt som utredning efter utredning pekat på minimal samhällsnytta för de investerade kronorna.

Det kan man fundera på, medan Djurgården 4 puttrar ut över fjärden. Våra tre medresenärer på 8.36-turen är i alla fall mycket nöjda med det nya initiativet.

– Äntligen, menar Gunilla Georgsson och häller upp en kopp bjudkaffe (endast på premiärdagen).

Hon bor liksom medresenären Johan Brolin på Söder och jobbar på Kungsholmen, och bägge säger sig spara betydande tid på att inte behöva ta omvägen via Västerbron eller Slussen/Centralen.

Kanske ska man se Linje 85 som en Förbifart Stockholm i miniatyr. Gunilla och Johan är ju inte ensamma: Söder är en stadsdel där många bor. Och Kungsholmen, inte minst dess förvaltningstäta östra del, är en plats där många jobbar. Precis som med Söderort och Norrort generellt, alltså.

Även om man säkert hoppas på en och annan turist är det tydligt att linje 85 inte är tänkt som någon nöjestripp. Den som varit ute och roat sig får hitta andra vägar hem – linjen trafikeras bara till klockan 19. Båten är extremt spartanskt inredd, med träbänkar i halva salongen och cykelställ i den andra halvan. Det kan man förstås leva med, även om det ekar. Överfarten tar bara åtta minuter.

Någonstans vid Riddarfjärdens mitt börjar det krasa ganska betänkligt kring skrovet. Nu handlar det om några lättare isflak, men vad händer om fjärden fryser igen på allvar?

– Vi hoppas att vi kan bryta isen, säger den optimistiske matrosen. Fören är ganska stark.

Just i dag räcker det gott och vi kan alla lugnt och säkert stiga i land i det kungsholmska blasket, varpå den lilla pendlarskaran sprids för den snöblandade vinden.

På vägen tillbaka till Söder får de två besättningsmännen färdas ensamma.

Linje 85

Båtpendeln går en gång i halvtimmen åt vardera hållet över Riddarfjärden.

På Söder Mälarstrand blir det således fyra avgångar i timmen.

Måndag till fredag går båten från klockan 6 till strax före klockan 19.

Lördag, söndag och helgdagar går båten från klockan 9 till strax före klockan 19.

Cykel får medtagas. SL-kort gäller.

Båtlinjen införs på försök i två år och drivs av Strömma kanalbolag.

I höst väntas ännu en båtlinje startas, mellan Ekerö och City.

Sedan tidigare ingår Djurgårdsfärjorna och Sjövägen (Frihamnen–Nybroplan) i SL-trafiken.