Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Slussenfilm het på nätet: ”Den slank ut av misstag”

Den är inte färdig – och den publicerades av misstag. Nu gör den alternativa filmen om Nya Slussen succé på nätet. Samtidigt ska den stoppade bussterminalen upp i rätten igen.

Det drar i hop sig om Slussens framtid. I dag, torsdag, ska mark- och miljööverdomstolen besluta om Stockholms stad ska få prövningstillstånd för sin stoppade plan om bussterminalen i Katarinaberget. Samtidigt visas en film om Slussens ombyggnad som just nu gör succé på sociala medier. Filmen är beställd av motståndarna till stadens planer för Slussen och är en kritisk granskning av hur det färdiga projektet kommer att se ut.

När det gäller bussterminalen har Stockholms handelskammare skrivit till finansborgarrådet Sten Nordin (M) och sagt att man måste minska på bussterminalens storlek när det nu är klart att de ska bli tunnelbana till Nacka. Då behövs inte lika många bussar till Nacka och Värmdö.

– Vi har också krävt att man ska halvera byggtiden för hela ombyggnaden av Slussen, säger Peje Emilsson, ordförande för Stockholms handelskammare. Minska den från planerade åtta år till fyra. Det är fullt möjligt om man jobbar i tre- eller fyrskift. Om andra länder kan bygga snabbt, borde vi också kunna göra det.

– Jag har fått positiv respons av Sten Nordin om detta, säger Peje Emilsson.

Han betonar samtidigt att Handelskammaren är positiv till själva ombygganden av Slussen. Det är inte den så kallade Stigbergsgruppen, en paraplyorganisation för motståndarna till stadens plan för Slussen, och den grupp som beställt filmen ”Stoppa vansinnet – rädda Slussen”.

Filmen har gjorts av dokumentärfilmaren Micke Agaton.

– Jag har aldrig varit med om ett liknande mottagande. Filmen slank ut på nätet av misstag innan den var helt färdig i tisdags kväll. På onsdagsmorgonen passerade den 60.000 visningar, säger Micke Agaton.

–  Det blev lite som en avslöjargrej och folk sade till varandra ”Det här måste ni se”. Och när något ligger folks hjärta nära kan det bli en sådan här snöbollseffekt.
Filmen siktar främst in sig på den breda ”motorväg” från Slussen ner mot Skeppsbron och på de glashus som ska byggas på och vid Slussen, glashus som inte blir så genomskinliga som planerna visat.

Andreas Burghauser är Stockholms stads projektledare för hela Slussenbygget. På tisdagsförmiddagen hade han inte sett filmen, men lovade att göra det och återkomma till Dagens Nyheter.

– Jag tycker inte att filmen ger en rättvisande bild av projektet, säger han några timmar senare. Den här bron, som i filmen kallas motorvägsbro, är bara tre meter bredare än dagens bro ut mot Saltsjön. Och den nya bron ska rymma alla trafikslag; gång, cykel, kollektivtrafik och bilar.

Vad anser du om filmens synintryck av nya Slussen? Är det så det kommer att se ut?

– Jag har inte haft möjlighet att detaljgranska filmen. Men visst kommer det att se annorlunda ut än i dag.

Ger filmen en rättvisande bild av detta annorlunda?

– Jag kan inte svara på hur rätt eller fel dom den har i detalj. Men vi har information om Nya Slussen på Stockholms stads hemsida och den informationen är korrekt.

Ole Settergren är talesman för Stigbergsgruppen och han är mycket nöjd med filmen.

– Jag hoppas detta blir första gången i Sverige som en aktivitet i sociala medier stoppar ett kommunalt byggprojekt.