Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Slutsnurrat för studentflaken på Sergels torg

Studentfirande vid Sergels torg i juni 2011. Men nu är det slutåkt i city för studentflaken.
Studentfirande vid Sergels torg i juni 2011. Men nu är det slutåkt i city för studentflaken. Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Stockholm sätter stopp för studentflak runt Sergels torg. Polisspärrar på elva platser ska se till att trafiken i city inte korkar igen. Och den här gången backar inte politikerna.

De lövade lastbilar som kör runt nyblivna studenter på Stockholms gator har enligt trafikkontoret blivit fler och fler – och märks mer och mer över hela innerstan.

– Om det bara tog någon dag vore det uthärdligt. Men det pågår under många veckor och det verkar som om alla tar vägen runt Sergels torg. Det blir väldigt svårt för bussar och annan trafik att ta sig fram, säger Kristofer Tengliden, chef för projektplanering på trafikkontoret.

Därför förbjuder staden studentflak vid Sergels torg och på omgivande gator. Förbudet gäller dygnet runt och täcker in hela studenttiden, nästan en månad.

– Jag tror att det finns en ganska stor acceptans för förbudet. Många företagare har hört av sig och sagt att de har svårt att få jobbet att fun­gera, säger Kristofer Tengliden.

Vad räknas som studentflak?

– Förbudet gäller lastbilar och fordon där man åker på ett annat sätt än det är tänkt. Det handlar både om framkomlighet och säkerhet, säger Kristofer Tengliden.

CG Wrangel, chef för trafikpolisen i city, är mycket nöjd med stadens beslut.

– Det här är efterlängtat. Det är tråkigt att vi har tvingats till det, många studenter är skötsamma men avarterna dominerar, säger han.

City blir fullständigt igenkorkat och ”flaktomtarna”, som CG Wrangel kallar dem, skräpar ner, slänger öl och ölburkar på folk och urinerar.

– Tyvärr, det är hur mycket som helst. Folk hör av sig och är fullständigt vansinniga, rutorna skallrar, de har jättemusikanläggningar på flaken, säger han.

Under hela studentperioden bemannar polisen elva spärrar vid tillfartsvägarna till Sergels torg.

– Vi ska stå vid våra checkpoints och se till att förbudet verkligen vidmakthålls, annars talar vi om för flaktomtarna att det är okej att köra omkring, säger CG Wrangel.

Hur definierar ni ett studentflak?

– Vi ska använda sunt förnuft. Jag tror att flakhysterin lägger sig och att det kommer något annat sätt att fira på, säger CG Wrangel.

Trafikkontoret ska utvärdera förbudet när studentperioden är över, men Kristofer Tengliden tror att avspärrningarna blir kvar.

Det tror trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) också. I sommar startar den omfattande renoveringen av Sergels torg, ett arbete som betyder stora begränsningar för all trafik och kommer att hålla på i flera år.

– Man får gärna åka studentflak, men inte i city. Vi vill att studenterna förstår att det blir omöjligt under de kommande sju åtta åren. De får lära sig att vara någon annanstans, säger Ulla Hamilton.

För evigt?

– Det finns planer på att dra spårvägen förbi Sergels torg och då blir det trångt.

Trafikkontoret försökte förbjuda studentflaken för två år sedan, men då backade ni politiker?

– 2010 hade hälften av studenterna redan gått ut, det hade varit orättvist. Nu är vi ute i god tid och beslutet kommer att ligga fast. Jag hoppas att många förstår att det här är viktigt, flaken skapar totalkaos, säger Ulla Hamilton.

Studentfirande

Ingen har tagit studenten sedan 1968. Studentexamen, med skriftliga och muntliga prov, har anor från 1600-talet men det nya gymnasium som infördes med början 1965 blev examensfritt av såväl pedagogiska som politisk-sociala och praktiska skäl.

Studentflaken har blivit en affärsrörelse. Många företag erbjuder flak från 10.000 kronor plus ljudanläggning.

Transportstyrelsens regler för studentflaken:

Hållfasta skyddsräcken ska finnas, minst 110 centimeter höga. Säten eller bänkar ska sitta fast..

Passagerarna ska kunna kontakta föraren direkt genom ett tillförlitligt kommunikationssystem ifall någonting händer. Om mobiltelefon används måste samtalet vara uppkopplat under hela färden.

Fordonet får inte köra fortare än 20 km i timmen. Det får endast köra på vägar där hastighetsbegränsningen är högst 70 km i timmen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.