Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Sopkaoset ska fortsätta resten av veckan

Trots extrainsatser i helgen – och hjälp från konkurrenten Sita – är Ragn-Sells inte i kapp med soptömningen. Kaoset väntas fortsätta denna vecka och värst drabbat är norra och nordvästra Stockholm.

Enligt en upphandlingsexpert är Stockholm Vatten nu skyldig att utkräva viten.

Ann-Christin Holgersson i bostadsrättsföreningen Sköntorpshöjden i Årsta förvarar sina räkskal i kylskåpet. Nere på gården tornar soppåsarna upp sig i högar runt de nedsänkta sopbehållare som skulle ha tömts i förra veckan.

– Det är ju skandal när man tar på sig ett uppdrag att de inte har bilar som fungerar. Allt är ju låst så man kan inte gå in till grannarna och slänga sopor, säger Ann-Christin Holgersson, som sitter i bostadsrättsföreningen styrelse.

Göran Lindén, som också bor i området, kommer ut och släpper sin soppåse mitt i den stora högen.

– Det känns ju lite olustigt. Det blir ju värsta doften eftersom det är en sådan blandad kompott efter några dagar. De kunde väl ha ställt dit en vanlig container, säger han.

Några svängar runt kvarteren visar att det är fullt på många andra ställen, med små sopberg som breder ut sig på marken. De vanliga papperskorgarna är också fulla, där människor har tryckt ner sina sopor.

I Blackeberg i nordvästra Stockholm har boende fått veta av hyresvärden att några extrakärl inte kommer att ställas ut. Hyresgästerna får rådet att ställa soporna på gatan.

– Jag tänker på alla fåglar och råttor och hur det kommer att vara i slutet av veckan. Om vi ställer soporna på gatan så kommer djuren. Det är fruktansvärt, säger en boende.

I slutet av förra veckan lovade Stockholm Vatten och nya entreprenören Ragn-Sells att förseningarna med de bottentömda sopbehållarna skulle vara i kapp efter extrainsatser i helgen med både bilar och personal. Men i går gav Ragn-Sells nya besked.

– Det ser mycket bättre ut, men vi ligger fortfarande efter. Just nu koncentrerar vi oss på de områden där vi ligger mest efter. Vi fortsätter under veckan att ta det sista, säger Jonas Roupé, marknadsdirektör på Ragn-Sells.

Enligt honom går arbetet samtidigt långsammare eftersom den ordinarie hämtningen är i gång på vardagar, till skillnad från under helgen. Senast på söndag räknar nu Ragn-Sells med att vara i kapp.

Underlag från Stockholm Vatten visar att reklamationerna fortsatte att strömma in även under måndagen. Antalet reklamationer på sophämtningar är nu uppe i 1 362.

I Fruängen tog bostadsrättsföreningen Nackspegeln saken i egna händer när de förstod att hämtningen skulle dröja, och kontaktade Sita som tidigare haft hand om sophämtningen.

– Genom en bra personkontakt tog vi kontakt med den tidigare entreprenören. Vi förankrade det förstås hos Stockholm Vatten, och eftersom de satt lite i saxen, så hade de bara att godkänna det hela. Sita kom ut omgående och vi skickar räkningen till Stockholm Vatten, säger Peter Norrbohm, styrelseledamot i Nackspegeln.

I nuläget arbetar Ragn-Sells med 13 bilar, och har dessutom förstärkning från andra entreprenörer, bland annat från Sita som fram till årsskiftet hade kontrakt med staden för att köra sophämtningen med de bottentömda behållarna.

– Vi har försökt hjälpa till så mycket vi kan för att stockholmarna ska drabbas så lite som möjligt. Vi har tömt ett 30-tal containrar och även hjälpt till med bottentömningar under två dagar, säger Ann Wulf, informationsansvarig på Sita.

Hon säger att Sita ryckt in dels på uppdrag av entreprenören, dels genom att boende hört av sig direkt.

– Nu diskuterar vi hur vi ska kunna fortsätta och vi tror att vi kan bistå med en till två bilar med kort varsel.

Som DN tidigare berättat vann Ragn-Sells upphandlingen om soptömningen genom att lägga ett anbud som låg 35 procent under konkurrenten Sita. Kontraktet är värt 24 miljoner kronor.

Enligt Ragn-Sells har ännu inga diskussioner om ersättning och viten förts med staden.

– Det blir inte bra nu om vi skyller på varandra och börja bråka. Vi har det bästa samarbete, säger Jonas Roupé.

Enligt Stockholm Vatten är det inte läge att i nuläget belägga Ragn-Sells med viten.

– Att sätta sig ner och hota med viten är just nu inte särskilt konstruktivt, sade Katarina Johansson, ansvarig för hushållsavfallet på Stockholm Vatten, till DN i fredags.

Dan Frödén, är upphandlingsexpert och senior advisor på konsultföretaget Tenders, som stöder leverantörer vid offentliga upphandlingar. Han håller inte alls med.

– Myndigheten är skyldig att ta ut viten, och det gör man löpande varje vecka, annars får de inte avsedd effekt. De kan man inte samla ihop för då blir det som en omvänd muta, säger Dan Frödén.

Han pekar också på att det från stockholmarnas perspektiv, som betalar Stockholm Vatten för sophanteringen enligt en särskild taxa, finns ett intresse att tvinga fram kvalitet.

Enligt förfrågningsunderlaget till upphandlingen ger fler än 30 reklamationer på en vecka avdrag med 15 000 kronor från kommunen. Men om antalet reklamationer på ett hämtställe blir tre eller fler under fyra veckor blir avdraget 5 000 kronor per gång.

– När det handlar om så många reklamationer, och om det här pågår under en tid, så kan det bli fråga om viten på substantiella belopp, och det ska man räkna på parallellt. Det finns inget annat sätt att få fart på en trilskande entreprenör.

Men Katarina Johansson säger att den typen av diskussioner inte är aktuella i nuläget.

– Det är ju inte så att Ragn-Sells skyller ifrån sig, och det är klart att de förstår att det finns en prislapp för det här. Men i det här läget när folk blir förtvivlade är mitt fokus att vi ska ha nöjda kunder. Då gäller det först att få undan soporna, och vi har en jättebra dialog, säger hon.

I går eftermiddag meddelade så bostadsrättsföreningen Sköntorpshöjdens ordförande Pontus Larsson i Årsta att en sopbil kört upp på gården, som han trodde, för att tömma sopbehållarna.

– Jag tittade ut och såg bilen utanför. Men när jag sedan gick ner med soppåsar jag samlat ihop, så såg jag att det fortfarande är fullt, säger Pontus Larsson.

– Det tog bara reda på högarna på marken. Vi kan fortfarande inte slänga våra sopor i behållarna, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.