Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Stockholm kan få nio nya båtpendlarlinjer

M/S ”Emelie” är en av flera helt privatfinansierade pendelbåtslinjer i Stockholm. Den förbinder Hammarby sjöstad med Nybroviken och anlöper även Saltsjökvarn och DJurgården.
M/S ”Emelie” är en av flera helt privatfinansierade pendelbåtslinjer i Stockholm. Den förbinder Hammarby sjöstad med Nybroviken och anlöper även Saltsjökvarn och DJurgården. Foto: Chris Maluszynski

Det är omöjligt att få en kalkyl för en båtpendel att visa samhällsekonomisk nytta. Men trivselfaktorer gör att Stockholm kan få fler båtpendlar framöver. Hägerstenshamnen–city och en triangellinje på Riddarfjärden är de hetaste kandidaterna.

I decennier var Djurgårdsfärjan och Waxholmsbåtarna den enda reguljärtrafiken på Stockholms vatten. Sedan kom försök med pendelbåt från Ekerö till city och några privatdrivna båtlinjer och fler och fler politiker talade mer och mer om värdet av att använda Stockholms vatten för kollektivtrafik.

”Sjövägen” som går mellan Nacka strand, Lidingö, Frihamnen och Nybroviken är nu en del i SL-trafiken och tjänstemännen på SL får göra fler och fler utredningar om båtpendling.

DN Plus: Grafik: Nio nya pendellinjer

Den senaste lades i veckan fram för politikerna i landstingets trafiknämnd. SL har undersökt nio tänkbara båtpendlingslinjer som skulle gå tre gånger i timmen i rusningstid och en gång i timmen resten av dagen.

De skulle trafikeras av nya handikappanpassade och miljövänliga fartyg med gott om plats för cyklar. Ingen av linjerna kommer i närheten av att visa en samhällsekonomisk nytta som överstiger kostnaderna – inte ens om siffrorna friserats lite uppåt för att det är trevligt att pendla med båt.

Men det finns gradskillnader i de ekonomiska svårigheterna med att driva båtpendlar. De långa linjer från Vaxholm och Hägernäs som utretts ger enligt utredningen noll i nytta men kostar väldigt mycket. Utredarna för fram en båtpendel från Hägerstenshamnen med ett antal stopp på vägen mot målet i city som den linje som ser mest hoppingivande ut. Den förbinder bryggor på båda sidor om Mälaren som det tar relativt lång tid att resa mellan på land.

Men den linje som är i särklass närmast att visa samhällsekonomisk nytta är en triangellinje på Riddarfjärden med bryggor på Söder Mälarstrand, nedanför Kungsholms torg och vid Klara Mälarstrand nedanför Stadshuset.

Den avfärdar emellertid SL-utredningen eftersom den inte leder till att bilister byter till kollektivtrafik – ett mycket tydligt mål för SL:s investeringar. Linjen skulle i huvudsak användas av cyklister – mer än 90 procent av resenärerna skulle enligt utredningen ta med sig sin cykel på båten.

Politikerna i trafiknämnden bordlade frågan om båtpendling till efter sommaren. Men i höst ska nämnden bestämma hur den vill gå vidare med att utveckla möjligheterna att resa kollektivt på Stockholms vatten.

Den borgerliga alliansen har redan flaggat för en satsning på att pröva eldrivna fartyg och utreda om det går att återuppliva linjen Ekerö–city i samband med att bygget av Förbifart Stockholm gör trafiken bökigare än vanligt på Mälaröarna.

Politikerna ska också diskutera eventuella båtlinjer i samband med att Slussenbygget ställer till det för pendlare till och från Nacka och Värmdö. I det sammanhanget blir även triangellinjen på Riddarfjärden aktuell. Stella Fare (FP), förste vice ordförande i trafiknämnden, kommer att arbeta för att ser till att den linjen inrättas.

– Den kan avlasta Slussen och det är en attraktiv båtpendel som skulle bli ännu mer attraktiv om det drogs ned en busslinje till Söder Mälarstrand, säger Stella Fare som inte tror att det är någon nackdel om många cyklister väljer att ta båten i stället för att försöka ta sig genom bygget.

Här pendlar man redan på vattnet

Pendeltrafiken på Stockholms vatten är ännu en liten rännil. Men andra städer vid vatten har på senare år satsat mycket på pendelbåtar.

Oslos växande båttrafik har drygt 4 miljoner resenärer per år.

I Hamburg byggs trafiken på Elbe ut mer och mer och har omkring 7 miljoner passagerare om året.

I Göteborg reser 2 miljoner passagerare om året med pendellinjerna Älvsnabben och Älvsnabbare – den senare är en gratislinje.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.