Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Stockholm kan ses från vattnet i alla väder

Stockholms vatten är stadens verkliga turisthood. Här kryssar de mest proffsiga och vetgiriga turisterna som vill göra stan på ett par effektiva timmar.

Molnen hopar sig över Strömkajen och kön till den platta sightseeingbåten ringlar sig redan lång med en halvtimme kvar till avgång. Regndroppar förskräcker inte sightseeingturister. Tvärtom väljer många båtturen just för att himlen serverar spridda och överraskande skyfall över Saltsjön. Båten har nämligen tak.

– Vad gör man när det regnar? Vi valde båten nu när det öste ned. Det gick bra, åtminstone de första 20 minuterna, med tre små barn, säger Sandra Calmerbäck, som just hoppat av båten vid Strömkajen.

Hon är här med familjen från Malmö, men har bott i Årsta tidigare och gör nu Stockholm som turist för första gången.

– Det var roligt att se mina gamla hoods från en båt. Om man är intresserad av Stockholm kan man lära sig mycket. Nu vet jag hur många rum slottet har, över 600. Men den är lite pricy, säger hon och syftar på biljettpriset á 240 kronor.

Strömma kanalbolag intar bronsplatsen på topplistan över Stockholms mest besökta sevärdheter. Då ingår alla dess båtturer, i Mälaren och på Saltsjön samt skärgårdskryssningar med mat och underhållning. Till de årliga 1,4 miljoner besökarna räknas även turisterna som hoppar av och på sightseeingbussarna på Stockholms gator.

Strömma kanalbolaget startade under sextiotalets räddaångbåts­anda en turbåt till Strömma kanal. Men redan under jungfrufärden grundstötte fartyget i den grunda kanalen och rutten styrdes om till Drottningholm. Sedan dess har åtskilliga båtlinjer etablerats, många ackompanjerade med lunch, brunch eller räkor.

På de platta sightseeingbåtarna under Stockholms broar är det dock skralt med mat. Vi har hoppat ombord på sightseeingbåten Delfin 5 som trafikerar den mest klassiska av båtturerna som går under stadens broar. På ett litet bord i fören erbjuds kaffe och kaka, öl och vin och lite godis.

– När det regnar säljer vi kaffe, när det är sol går det åt öl. Då vill folk sitta i solen och äta chips och dricka öl, säger kapten Sven Nordwall.

Han jobbar mest om somrarna och har kört brovändan säkert 500 gånger vid det här laget, men än har han inte tröttnat på vyn.

– Den finaste biten är nog när vi kommer bort mot Lilla Essingen och Fredhäll, där är det lummigt och grönt, säger han.

Femton broar och två slussar ska passeras under knappt två timmar. Båten gör nio makliga knop för att inte dra för mycket bränsle. Den mest dramatiska delen av färden är slussningen, Mälaren befinner sig cirka 70 centimeter högre än Saltsjön, och då får kaptenen hjälp av däcksman Anna Moliis.

Turisterna sitter bänkade utmed fönstren med lurar i öronen. De får höra typiska Stockholmslåtar som Adolphsons "Trubbel" varvat med fakta om staden av både urhistorisk och mer lättsam kuriosakaraktär.

De flesta turister är internationella med god spridning över klotet. Här sitter det unga trettio­någonting-paret från Montevideo i Uruguay bredvid svenskättlingarna från Los Angeles.

Ett gäng fransyskor som bytt sitt fyrtiogradiga Cannes mot ett regnruskigt Stockholm plåtar oavbrutet allt som flyter förbi utanför fönstret. Hitlockade av deckardrottningar och tv-serien ”Morden i Sandhamn” som just visats på fransk tv.

– Vi har läst mycket Camilla Läckberg och sett deckaren ”Morden i Sandhamn” och ville se Stockholm och Sverige. Vi gillar atmosfären här, liksom modebutikerna i Sofo på Södermalm, säger Magali Pisoni, 42.

Med på turen finns även några svenskar som leker turister i Stockholm.

Vanja Torkelsson, 67, och Anders Ohlsson, 61, från Glössbo i Hälsingland har checkat in på Sjöfarts­hotellet. De har redan hunnit besöka ett kvällsöppet Östasiatiska museet och strosa på söder.

– Vi bestämde att nu drar vi ned till Stockholm i tre dagar och gör stan. Det är så sällan man är turist i Stockholm. Man har alltid något ärende och måste vara på tåget en viss tid, säger Vanja Torkelsson.

Båten närmar sig Strömkajen där en ny ringlande kö redan formerat sig. Kapten Nordwall släpper av oss och gör sig redo för sin femte tur för dagen. Denna gång i sällskap av sol.

Sightseeing, Strömma group.

Antal besökare: 1.400.000 besökare år 2014 på all sightseeing, bussar och båtar.

Adress: Strömma Kanalbolagets sightseeingbåtar går från Strömkajen eller Nybroplan.

Pris: Båtturen ”Stockholm under broarna” kostar 240 kronor för vuxna, halva priset för barn, barn 0–5 år gratis.

Avgångar: Dagliga turer från 10 april till 1 november, sommartid varje heltimme mellan kl 10–19.

Urtyp av besökare: Internationella turister, par eller familjer, som snabbt vill få stenkoll på Stockholm. Svenska besökare är oftast turister från övriga landet.

Bästa besökstid: Regniga dagar är de tak­försedda båtarna otippat nog väldigt välbesökta. Var ute tidigt på morgonen.

Första turen: Första båten skulle trafikera Stockholm–Strömma kanal, men båten fastnade på jungfrufärden i det grunda vattnet. Rutten ändrades till Stockholm–Drottningholm, vilken trafikeras än i dag.

Tillgänglighet: Vissa sightseeingbåtar är rullstolsanpassade, men saknar handikapptoalett.

Passa på: På båtarna finns gratis wifi.

Mat: Kafeteria med kaffe, öl och vin, smörgås, kaka och godis.

Kuriosa: Rederiet har världens äldsta passagerarfartyg i sin flotta, m/s Enköping, byggd 1868.

Budgetalternativ: Åk båtfärja på SL-taxa. Pendellinjen Sjövägen går från Nybrokajen via Nacka strand, Djurgården och Lidingö till Frihamnen och ger en vacker vy från Saltsjön. Alternativt ta en kortare båtfärd med Djurgårdsfärjan eller Sjöstadsfärjan.

15-i-topp. Här är Stockholms mest besökta sevärdheter

1. ? 3.700.000

2. ? 1.800.000

3. Sightseeing, Strömma 1.400.000

4. Skansen 1.370.000

5. Gröna Lund 1.340.000

6. Stockholmsmässan 1.250.000

7. Vasamuseet 1.220.000

8. Eriksdalsbadet 1.161.000

9. Friends arena 845.000

10. Fotografiska 500.000

11. Moderna museet 488.000

12. Naturhistoriska/ Cosmonova 465.000

13. Casino Cosmopol 434.000

14. Stadshuset 378.000

15. Junibacken 370.000

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.