Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Stockholm öppnar jourtelefon om tiggare

Antalet hemlösa EU-migranter i Stockholm ökar dramatiskt. Nu miljonsatsar staden på ett specialteam som ska söka upp utsatta – samt startar en "heta linjen" för människor som har frågor eller vill rapportera om nya tiggarläger.

– Det kan handla om att man är orolig för hur en tiggare har det, eller att man upptäcker en boplats precis där man bor, eller att någon har slagit upp ett tält framför en förskola, säger socialborgarrådet Anna König Jerlmyr.

Antalet hemlösa EU-migranter på gatorna i Stockholm har ökat dramatiskt de senaste åren. Det har även engagemanget och frågorna från allmänheten. Vad gör staden och polisen för att hjälpa dessa människor?

Stockholm stad tycker att man redan gör mycket, men nu ska man göra ännu mer, berättar socialborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) för DN. Socialnämnden har fått fem miljoner extra av kommunstyrelsen och för de pengarna ska man anställa ett nytt uppsökande team socialsekreterare som behärskar romani och som arbetar enbart med hemlösa EU-migranter.

Den 18 juni öppnar dessutom Stockholms stads nya jourtelefon för frågor om tiggare och EU-migranter. Telefonen kommer att vara öppen på dagtid och telefonisterna har fått utbildning i frågorna av socialchefen Fredrik Jurdell.

– Man kan ringa in om man är orolig för någons hälsa, eller om man ser att det är människor som bor under broar och annat, säger Anna König Jerlmyr.

Är detta ett sätt för er att snabbare få veta var tiggarna har slagit upp läger?

– Visst är det bra för oss att veta om det finns en ny boplats i skogen, men det är inte syftet med telefonlinjen, utan syftet är att folk ska slippa slussas runt till olika avdelningar när de har en fråga.

Kommer ni att föra informationen vidare till dem som har hand om vräkningar av tältläger?

– Ja, den kommer att förmedlas till exploateringskontoret och det är så det fungerar även i dag, om någon ringer in. Vi vill undvika att låta boplatser växa upp.

Hittills har de tillfälliga kojorna och kåkstäderna fått stå i några dagar eller veckor tills dess att kronofogden vräkt bosättningarna. Att slå upp läger på kommunens mark är olagligt - oavsett om bosättaren är svensk eller EU-migrant. Vräkningarna i kombination med hemlöshet har resulterat i en katt och råtta-lek mellan kommunen och tiggarna där migranterna flyttar runt och kronofogden avhyser.

Det måste kosta att riva ned läger gång på gång. Är det lönt att fortsätta avhysa när det inte leder någon vart?

– Vi håller fortfarande kvar i tråden med en återvändarstrategi. Vi tittar både på möjligheten att göra det bättre för tiggarna i deras hemland och att hitta alternativa försörjningsmöjligheter här i Stockholm, säger Anna König Jerlmyr.

Stadens nya satsning:

1. Nästa vecka öppnar en ny telefonlinje för allmänhetens frågor om tiggare. Linjen är öppen måndagar till torsdagar 08-16 . Fredagar 08-15. Mejladress: kontakt@stockholm.se

2. En projektledare tillsätts för att samordna arbetet mellan socialtjänst, frivilligorganisationer och polis när det gäller EU-migranter.



3. Ett nytt uppsökande team socialsekreterare som behärskar romani och enbart fokuserar sig på EU-migranter.


Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.