Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Stockholm stad vill skrota grupper för elever med särskilda behov

Lotta Edholm (L)
Lotta Edholm (L) Foto: DN

Stockholms stad vill dra in merparten av de små grupper där elever med mycket stora behov av stöd får sin undervisning. Tanken är att stödet ska ges nära eleven, helst på den egna skolan.

– Den vanliga skolan klarar inte av det. Jag tror att de här barnen kommer att drabbas mycket hårt, säger oppositionsborgarrådet Lotta Edholm (L).

I dag går cirka 200 grundskoleelever i så kallade CSI-grupper – centrala grupper med särskild inriktning – där ett litet antal elever undervisas av personal med specialkompetens.

I det förslag som tjänstemännen på utbildningsförvaltningen har tagit fram står att ”Stöd ska ges så långt det är möjligt på den skola eleven är inskriven på, till exempel i form av placering i SU-grupp (särskild undervisningsgrupp) på den egna skolan eller i samverkan med närliggande skola. I enstaka fall kan särskilt stöd ges utanför egen skola/område, till exempel i form av en CSI-placering”.

Fackförbunden, såväl Skolledarna som Lärarnas riksförbund, är starkt kritiska till förslaget.

”Vi bedömer att det finns en stor risk för att elever med stora hjälp- och stödbehov inte kommer att kunna få tillräckligt stöd och att lärare och annan personal med rätt kompetens kan komma att lämna sina tjänster på grund av den nya organisationen”, skriver Lärarnas riksförbund i ett yttrande till Stockholms stad.

– Inkludering i den ”vanliga” skolan är en farlig väg att gå, barn med särskilda behov är en fråga man inte tar i på riktigt. Ingen vet vad det här ska leda till, det finns tyvärr väldigt många frågetecken, säger Kjell Sjöberg, ordförande för Skolledarförbundet i Stockholm.

Kjell Sjöberg har arbetat i skolan i 37 år, och är bekymrad över de senaste 20 årens utveckling, med fler och fler barn med komplicerade svårigheter.

– Vi måste ha en plan för de här ungarna, men det finns ingen plan – och ingen ekonomi. Och vad ska hända med de barn som växer upp nu och kommer att behöva stöd i skolan?

Läs mer: Mindre skolgrupp blev räddningen för hennes son

Skolborgarrådet Olle Burell (S) är inte orolig. Han stöder utbildningsförvaltningens tanke om att kunna erbjuda stöd på ”den egna” skolan.

– Alla elever ska få det stöd de behöver. Ingen trygghet ska försvinna och ingen ska komma i kläm. Elever med extraordinära behov ska få adekvat stöd nära hemmet, slippa pendla och kunna ha kamrater där de bor, säger han.

Enligt förslaget blir det intagningsstopp till de flesta CSI-grupperna redan i höst. De elever som finns i grupperna i dag blir kvar om inte vårdnadshavarna vill något annat.

Två CSI-grupper – på Grimstaskolan och Hagsätraskolan – ska bli så kallade kompetensnav och ta in elever från hela staden. Grupperna på Engelbrektsskolan, Hägerstensåsens skola, Västertorpsskolan och Nya Elementar får intagningsstopp i höst. För Rålambshovsskolan kommer intagningsstoppet hösten 2018.

Hanteringen är ful och otroligt märklig, det känns som om man vill smyga igenom det. Det är förfärligt cyniskt.

Lotta Edholm anser att förslaget är helt oacceptabelt.

– Det handlar om elever med svåra psykosociala problem och neurodiagnoser, de kräver väldigt mycket resurser och väldigt välutbildad personal. CSI-grupperna är finansierade med ett specialstöd från förvaltningen, för särskilda undervisningsgrupper får rektor söka pengar för varje elev.

Hon är också mycket kritisk till att politikerna inte har fått någon information om förslaget.

– Hanteringen är ful och otroligt märklig, det känns som om man vill smyga igenom det. Det är förfärligt cyniskt, säger Lotta Edholm.

Olle Burell menar att det är en intern, organisatorisk fråga.

– Jag är övertygad om att det är grundskoledirektören och rektorerna som ska få utveckla metoderna för undervisningen, professionellt, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.