STHLM

Stockholmarna: Vi vill ha Förbifarten

Foto: Stefan Rothmaier

Sju av tio stockholmare vill att Förbifart Stockholm byggs. Bara 16 procent är emot vägprojektet. Det visar DN/Ipsos opinionsmätning. Förbifarten har ett massivt stöd bland borgerliga sympatisörer och ett mindre, men ändå rejält, stöd bland rödgröna sympatisörer.

Socialdemokraternas löfte om folkomröstning om Förbifart Stockholm, vilket skulle få Vänsterpartiet och Miljöpartiet med i en fast val­allians, anses vara en delförklaring till att stödet för Socialdemokraterna 2010 sjönk kraftigt från maj till valet i september. Trots att ­motorvägsbygget har ett massivt politiskt stöd och har godkänts av regeringen fortsätter kampen för att stoppa Förbifarten att vara Miljö­partiets kanske viktigaste fråga i Stockholm.

Men stockholmarna vill ha Förbifarten. DN/Ipsos opinionsmätning, där 1.000 invånare i Stockholms stad över 18 år tillfrågats, visar att det finns ett massivt folkligt stöd för Förbifart Stockholm.

72 procent av de tillfrågade vill att Förbifart Stockholm byggs, 16 procent säger nej till bygget och 12 procent är osäkra. Bland dem som sagt sig rösta på borgerliga parter om det vore val i dag är stödet kompakt – 91 procent. Men även de som sympatiserar med de rödgröna partierna är för att Förbifarten byggs. 57 procent välkomnar vägbygget, 28 procent är motståndare och 15 procent är osäkra.

Bland Vänsterpartiets anhängare är opinionen precis jämn – 42 procent för bygget, 42 procent emot och resten osäkra. Bland Miljö­partiets sympatisörer vill över 48 procent att Förbifarten byggs medan knappt 33 procent säger nej. I övriga partier är opinionen för ett bygge av Förbifarten stark. Över 90 procent av dem som skulle lägga sin röst på Folkpartiet eller Moderaterna om det vore val i dag stöder bygget av Förbifarten. Bland socialdemokratiska sympatisörer är 68 procent förespråkare av bygget, 20 procent motståndare och 12 procent osäkra.

När det gäller de enskilda partierna är dock – förutom för Moderaterna, Socialdemokraterna och möjligen Miljöpartiet – underlaget i undersökningen för litet för att några säkra slutsatser ska kunna dras.

I alla åldersgrupper och såväl bland män som bland kvinnor är färre än 20 procent motståndare till Förbifarten. Män är mer positiva än kvinnor och de som är mellan 45 och 59 år är den mest positiva åldersgruppen. 77 procent av männen och 67 procent av kvinnorna vill bygga Förbifarten, medan 14 procent av männen och 18 procent av kvinnorna är motståndare. I den yngsta åldersgruppen – 18–29 år – där många inte har körkort vill 65 procent att Förbifarten byggs medan 16 procent är motståndare.

Stödet för Förbifarten är således starkt. Miljöpartister och andra som kämpar mot projektet kan kanske finna viss tröst i att stödet var ännu starkare i den opinionsmätning DN genomförde i augusti 2010. Stödet har sedan dess minskat från 74 till 72 procent och motståndet har ökat från 10 till 16 procent.

Vad tycker partierna om Förbifarten?

Moderaterna, Kristdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet är överens om att bygga Förbifarten och finansiera den i huvudsak med trängselskatter.
Socialdemokraterna vill bygga Förbifarten, men betala den i huvudsak med statliga väganslag.
Vänsterpartiet och Miljöpartiet kämpar emot Förbifartsbygget.
Varför byggs Förbifarten?
Förbifart Stockholm byggs som en snabb förbindelse mellan de norra och södra delarna av Stockholms län. Den ska också befria de centrala delarna av Stockholmsregionen från tung trafik som bara ska passera, samt avlasta Essingeleden.
När leden är klar ska den normala restiden mellan Kungens kurva och Häggvik vara omkring 15 minuter.
Hur betalas bygget?
Bygget av den 21 kilometer långa leden med sex stora trafikplatser där 18 kilometer går i tunnel beräknas ta tio år och kosta 28 miljarder i 2009 års penningvärde.
Staten betalar 20 procent av vägbygget. Resten bekostas av trängselskatter från "skatteringen" runt Stockholms innerstad – och i framtiden Essingeleden.
Förbifarten ska vara befriad från trängselskatt.
Vad händer nu?
I september 2009 gav regeringen sitt godkännande för Förbifart Stockholm. Arbetsplanen för det väldiga projektet väntas bli fastställd senare i höst. Då kan upphandlingen av entreprenörer starta.
Det pågår redan en del förberedande arbeten för projektet men den första sprängsalvan dröjer till årsskiftet 2014/2015. Då ska vattendom, miljövillkor och detaljplaner vara godkända i högsta instans. Motorvägstunnlarna kan sedan invigas ungefär tio år senare.

1  000 deltog

Ett slumpmässigt urval av Stockholms kommuninvånare, 18 år och äldre, har intervjuats av Ipsos. 1 000 personer intervjuades per telefon 26 augusti–13 september.
Så här löd frågan: ”Förbifart Stockholm är en 21 kilometer lång väg mellan Kungens kurva och Häggvik. 18 kilometer går i tunnel. Är du för eller emot att man bygger Förbifart Stockholm?”