Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Stockholmarna vill ha en östlig vägförbindelse

Stockholmarna vill ha en östlig vägförbindelse – det som tidigare kallades Österleden. Alla åldersgrupper och partisympatisörer är positiva enligt en opinionsundersökning som Bil Sweden beställt.

I nästa vecka kommer regeringens Sverigeförhandlare att ge Stockholmsregionen ett bud om vilka miljardinvesteringar i ny infrastruktur de vill förhandla om. Mycket talar för att en östlig vägförbindelse mellan Nacka och Ropsten finns med. Österleden – som vägen oftast kallas – har varit ett hett debattämne i decennier och skulle skapa en ring av snabba motorleder runt Stockholms innerstad.

Bil Sweden har låtit Demoskop fråga drygt 1.200 personer i Stockholms län – utom Nykvarn och Norrtälje – om deras inställning till en östlig vägförbindelse.

Resultatet blev att 88 procent är mycket positiva eller ganska positiva till tanken på en biltunnel under vattnet mellan Nacka och Ropsten. Män och kvinnor är ungefär lika positiva och äldre är lite mer positiva än yngre. Men även i åldersgruppen 18–34 år är 86 procent positiva.

– Jag är inte särskilt överraskad. Jag tror att öppnandet av Norra länken har bidragit till att ännu fler blivit positiva. Den har visat att trafiken flyter mycket bättre i en tunnel och den har gjort att det går att andas vid Valhallavägen igen, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Han är däremot lite överraskad av att opinionsundersökningen visar att även bland Vänsterpartiets och Miljöpartiets sympatisörer är fler positiva än negativa till trafikleden, trots att partierna är mycket starka motståndare till projektet.

De som bor i Stockholms innerstad är lite mindre positiva än de som bor i andra delar av Stockholm eller resten av länet och de som har barn är mer positiva än de barnlösa.

– Det är ganska naturligt. Innerstaden har bättre kollektivtrafik än resten av länet och i barnfamiljer är livspusslet ännu svårare att få ihop utan bilen, säger Bertil Moldén.

Det finns ännu ingen exakt prislapp för Österleden. De beräkningar som gjorts visar att 15 miljarder kan vara en realistisk gissning. Det är en väldig summa oavsett om staten och de kommuner som helst vill bygga leden betalar den eller om den byggs av näringslivet och betalas i efterhand med vägavgifter.

– Det är ännu helt andra summor än de hundratals miljarder man vill använda till att bygga höghastighetsbanor, konstaterar Bertil Moldén.

Foto:

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.