STHLM

Stora tågproblem runt Stockholm

Foto: TT

Samtliga spår från Stockholm C söderut stängs av från klockan 10.00 i dag. Orsaken: en havererad växeltunga som måste lagas.

Vid 15-tiden tror Trafikverket att tågen kan rulla igen.

Redan tidigt på måndagsmorgonen stod det klart att det skulle bli en tung morgon för Stockholms pendeltågsresenärer. Inställda tåg, störningar i den befintliga trafiken och tvärfulla vagnar väntade pendlare och övriga tågresenärer.

Som vanligt stavades orsaken ett växelfel strax söder om Tegelbacken.

– Vi hade span på just den här växeln, den skulle repareras i maj. Nu valde den att lämna in lite tidigare och då måste vi givetvis åtgärda det direkt, säger Bengt Olsson, kommunikationsdirektör på Trafikverkets ledningscentral.

Likt de tiotalet olika operatörer som kör tåg i Stockholm beklagar han situationen:

– Det hade självklart varit bättre att reparera växeln som planerat under nattetid. Men när sprickan i den så kallade växeltungan upptäcktes hade vi inget val. Att helt stänga spåren under några timmar är det mest effektiva för att få igång eftermiddagstrafiken så fort som möjlig, fortsätter han.

Enligt Bengt Olsson passerar det i stort sett ett tåg var trettionde sekund på Centralbron:

– Vi hinner inte upp för att reparera, det är därför måste vi stänga av för att kunna utföra de svetsningsarbeten som reparationen kräver, säger Bengt Olsson.

Fjärrtågen söderut kommer antingen att ledas om norra vägen via Västerås, eller så kommer resenärerna köra med buss från Cityterminalen till Flemingsberg eller Södertälje. Resenärerna uppmanas att själva kontrollera med respektive operatör vad som gäller.

Pendeltågen kommer inte att gå alls. Resenärerna uppmanas at ta tunnelbana till Mariatorget eller Medborgarplatsen dit man får gå några hundra meter till Södra station.

– Vi är verkligt oroade för den här utvecklingen. Nu har vi haft i stort sett dagliga infrastrukturstörningar under flera veckor, det är allvarligt, säger Mikael Lindskog, pressinformatör på Stockholmståg som kör pendeltågen åt SL.

Att just pendeltågen drabbas hårt anser han är extra olyckligt eftersom man haft en positiv trend de senaste åren. Under 2013-14 har punktligheten varierat mellan 92-94 procent och 70 procent av resenärerna har uppgett att de är nöjda.

– Trafikverket måste börja förstå allvaret och åtgärda problemen effektivare, säger Mikael Lindskog.

I Stockholms spårområden finns sammantaget 1.200 olika växlar. Samtliga ingår i det översynsarbete som Trafikverket håller på med.

Och belastningen på dessa växlar är enligt Bengt Olsson "enormt intensiv".

På Centralbron går det tåg nästan utan uppehåll.

Felet på den växel som rasat i dag är ett rent "utmattningsfel".

– Det finns en "underhållsskuld" sedan gammalt, konstaterar Bengt Olsson.

Tanken är att Citybanan (som ska stå klart hösten 2017) ska avlasta spårområdet.

– Vi förstår att det är tungt för resenärerna. Men vi måste köra säkert, säger Bengt Olsson.

I dag lagar ni en växel. Hur länge kommer trafiken flyta innan nästa går sönder?

– Du frågar mig hur långt ett snöre är. Jag vet inte, svarar Bengt Olsson.