STHLM

Striden om Stockholms sopor avgörs snart

Foto: Nicklas Thegerström

Sorterade sopor som blandas. Sopbilar som körs utan tillstånd av företag som bryter mot det kommunala monopolet. Stinkande säckar som lockar råttor och fåglar. Kvällens Uppdrag Granskning jagar de försvunna soporna från Stockholms lyxkrogar.

1972 fick Sveriges kommuner monopol på att ta hand om hushållens sopor. Ett monopol som gjort att kommunerna kunnat se till så att sophanteringen blivit miljövänlig och gynnat dem som sorterar mycket.

Men sedan några år har andra aktörer dykt upp på marknaden och sopor som skulle ha hämtats av de kommunala sopbilarna har istället försvunnit någon annanstans. Vilket i sin tur har gjort att kommunen förlorat stora pengar.

En del av soporna som plötsligt inte längre finns kommer från några av Stockholms mest kända krogar.

För restaurangsopor är hushållsavfall och ska hanteras av kommunen. Men så är långt ifrån alltid fallet och Stockholms kommun har listor med över hundra adresser där andra aktörer plockar upp soporna. Fem olika aktörer, enligt kommunen.

Och i nattens mörker dyker andra sopbilar upp. Bilar från företaget TÅV, Tidningsåtervinning, som plockar upp restaurangens sopor innan kommunens anställda hinner dit. Detta trots att Stockholms kommun förbjudit TÅV från att hämta soporna. Ett förbud som överklagats och som nu ska avgöras av Länsstyrelsen.

Ett beslut som väntas före sommaren, sannolikt redan i mars. Om Länsstyrelsen upphäver kommunernas monopol blir det fritt fram för andra sophanterare.

När Uppdrag Granskning undersöker vad som händer med soporna från Stockholmsrestaurangerna visar det sig att sopor som redan sorterats blandas av TÅV och sedan körs till en anläggning där matavfallet från restaurangerna läggs i högar och snabbt lockar till sig råttor och fåglar. Det blandas också med vanligt avfall, visar SVT:s Uppdrag Granskning i kvällens program.

Och av de bilar man använder för att transportera soporna är det bara några få som har tillstånd att köra sopor över huvud taget. De flesta har inget tillstånd att köras i yrkestrafik, konstaterar Uppdrag Granskning.