STHLM

Sundbyberg är snart ingen delad stad

Järnvägen delar stadskärnan. När spåren däckas över i ett omfattande stadsutvecklingsprojekt finns en chans att skapa ett sammanhållet centrum. Men det är inte lätt att pussla in hus med en yta motsvarande 3.000 trerumslägenheter.

Sundbyberg järnväg överdäckas

after
before
Nya huvudstråk
Resecentrum under jord
Nya byggnader

Centrala Sundbyberg har utmärkta kommunikationer med tunnelbana, järnväg och spårväg. Medaljens baksida är att järnvägsspåren är en svår barriär. Visst finns passager, men spåren hindrar stadskärnan från att vara en kärna. Nu är ingen av de båda sidorna stadens självklara centrum.

– Att läka såret i centrum och skapa en attraktiv stadskärna är det viktigaste i vårt arbete, säger Torbjörn Einarsson, projektledare för stadsutvecklingen.

Arbetet har pågått i över två år och planeringen fortsätter allt mer intensivt för att allt ska vara klart vårvintern 2017. Då ska projektet stegvis gå över i ett byggskede som inte är över före år 2025.

Sundbybergs klassiska affärsgata Sturegatan är lite av en förebild. En rad dialogmöten och många hundra synpunkter från sundbybergare visar att invånarna vill ha en stad med småskalig stadskänsla – och inga väldiga gallerior. De värjer sig mot att Sundbyberg ska bli en förort som många andra och betonar att det är livsviktigt med kaféer, restauranger, torg och parker.

Foto: Anders Sundström

– Några av de stora fastighetsägarna vill gärna bygga höga kontorshus precis mitt i stan, men vi är mer intresserade av klassisk stad. Fem våningar är vår utgångspunkt för de nya husen, men några väl valda kan förstås bli högre, säger Torbjörn Einarsson (bilden).

En promenad i området kring spåren med Torbjörn Einarsson och Fredrik Holmberg som är kommunikatör i stadsutvecklingsprojektet visar tydligt att det finns mycket som kan bli bättre. Stadskänslan är nästan lika med noll i det område där Sundbybergs kända fabriker Marabou och Sieverts kabelverk en gång låg. Här dominerar kontor, delvis i gamla fabrikshus, men i huvudsak i numera omoderna kontor från andra halvan av 1900-talet.

Kring kontoren finns väldiga tomrum dominerade av parkeringsplatser och flera är byggda så att de med all sannolikhet rivs för att ge plats för en mer stadslik bebyggelse. Omdaningen av stadskärnan innebär också att en av Sundbybergs stoltheter, Marabouparken, blir mer av en naturlig stadspark.

– Vi har en annan barriär också, Bällstaån. Vi vill försöka bygga ihop Sundbyberg med Annedal på andra sidan ån på ett bättre sätt med flera broar och vi tänker oss olika attraktioner vid ån, säger Fredrik Holmberg.

Nere vid huvudbron över ån – Bällsta bro – finns redan många nybyggda bostadshus och i de forna industrikvarteren är detaljplaner redan klara för flera bostadskvarter.

– De räknas inte in i den mängd bebyggelse vi skissar på. Totalt handlar det om 250.000 kvadratmeter om vi bygger fem våningar i snitt, säger Torbjörn Einarsson.

En del av nybyggena blir kontor och butiker. Men om siffran omsätts enbart till bostäder handlar det om över 3.000 nya normalstora trerummare på den långsmala ytan som frigörs när spåren flyttas under jord. Men dit är vägen lång. Tunnelbygget för spåren ska inledas 2018 och hålla på till 2025. Det blir inget enkelt bygge eftersom tågen ska kunna passera Sundbyberg även under byggtiden.

– Det kommer att byggas två tunnelrör, ett i taget. Som tur är finns ett gammalt industrispår som kan användas. Annars är det som du ser trångt, säger Torbjörn Einarsson medan två tåg susar genom Sundbybergs stadskärna.

Hur mycket som kan byggas rakt ovanpå spåren är ännu inte helt utrett. Trafikverket som äger järnvägen har en restriktiv syn på att bygga hus ovan överdäckningar. Men om verkets syn blir det som avgör finns ändå mycket mark i närheten av spåren som kan bebyggas – och det finns inget förbud mot att bygga torg, gator och parker ovanpå spåren.

– En sak vi ska titta på är att dra om Tvärbanans spår. Den höga bron över järnvägsspåren går att återanvända när den inte längre behövs. Om vi drar spåren på ett annat sätt genom stadskärnan får vi både en bättre spårväg och mer central yta att bygga på, säger Torbjörn Einarsson.

Foto: Anders Sundström

Han betonar att det är en ekonomisk fråga. Varken landstinget eller staten kommer att lägga en krona på att flytta Tvärbanan och Sundbyberg har redan åtagit sig att betala 800 miljoner för att få bort spåren och skapa ett resecentrum under jord.

Inne på det provisoriska kontoret finns en stor modell över centrala Sundbyberg som använts på flera möten för att flytta nya hus, nya gator och nya små öppna platser. Den modellen flyttar snart in i en ombyggd korvkiosk mitt i centrum.

– Tanken är att vi ska kunna ha en bättre dialog om projektet och få in fler idéer, säger Fredrik Holmberg.

Foton i text: Anders Sundström

Foto: