Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Tellus Towers kan stoppas – trots grönt ljus av försvaret

Foto: Wingårdhs

Tellus Towers vid Telefonplan har fått grönt ljus av försvaret men kan stoppas av Luftfartsverket. Den nya platsen för den 240  meter höga skyskrapan är inte undersökt än. Men verket dömde ut den förra platsen för byggnader som var högre än 83  meter över havet.

Tellus Towers, med över 1.200 bostäder, har som DN tidigare berättat, preliminärt fått grönt ljus från försvaret. Men Luftfartsverket har ännu inte yttrat sig om husen. Verket var mycket negativt till skyskrapan på den gamla platsen och avrådde bestämt från att bygga ett 240 meter högt bostadstorn.

Mätningar av hur byggnaden skulle påverka radartrafiken mynnade ut i att Luftfartsverket avstyrkte byggnader högre än 83 meter över havet på platsen.

Eftersom huset skulle stå på en bergknalle betydde det i praktiken att tornet inte kunde bli högre än knappt 45 meter. Vid samma mätning begränsade Luftfartsverket även en annan betydligt lägre byggnad som planeras i närheten.

– Radarn är flygledarnas ögon. Höga hus kan orsaka störningar i  radartrafiken. Det kan både vara direkta störningar och störningar som uppkommer av olika speglingar, förklarar Olle Sundin, generaldirektör för Luftfartsverket.

Han betonar att verket inte gjort mätningar på den nya platsen för skyskrapan. De resultat som gjorde att verket avstyrkte den förra platsen gäller hundra meter från mätpunkten åt alla håll. Den nu valda platsen ligger längre bort och Luftfartsverket vet ännu inte om en skyskrapa vid tunnelbanestationen påverkar radartrafiken.

Bygglovet för ett annat höghusprojekt, Norra tornen i Hagastaden på som högst 144 meter, kommer snart att avgöras av Mark- och miljödomstolen dit bygglovet har överklagats av Luftfartsverket.

För att undvika kollisioner mellan verkets flygsäkerhetskrav och byggandet av bostäder i framtiden har Luftfartsverket och Stockholms stad nu inlett ett samarbete för att få klara riktlinjer för hur man kan bygga.

– Jag tror att vi blir klara under våren. Vi kan inte fortsätta att hamna i långvariga processer, säger Thomas Stoll, planchef på Stockholms stadsbyggnadskontor.

Problemet är inte så enkelt som att radarn blir störd av alla höga hus i ett visst område. Störningarna kan uppkomma i korridorer – som ekar – ut från radarstationen.

– Vi kommer med all sannolikhet att kunna hitta gemensamma lösningar på det här problemet. På en del platser får staden undvika höga hus, men det går också att modifiera radarstationen på olika sätt, förklarar Olle Sundin.