Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Tio nya lejon ska säkra Drottninggatan

Stenlejonen på Drottninggatan har fått sällskap av tio nya lejon. Stockholms stad höjer säkerhetsåtgärderna efter terrorattacken – men inga lejon stoppar en lastbil i full fart.

– Ska man ha hinder mot terrordåd krävs en helt annan kaliber, säger biträdande stadsdirektör Fredrik Jurdell.

Under måndagskvällen placerades tio nya stenlejon ut vid tre korsningar på Drottninggatan. De 890 kilo tunga betongkatterna sattes ut med hjälp av stegkran vid gatans korsningar med Kungsgatan, Mäster Samuelsgatan och Klarabergsgatan. Några av de skadade stenlejonen från fredagens terrorattack byttes också ut.

– Det här är de trygghetsskapande åtgärder som vi kan vidta från stadens sida. Vi använder alla resurser vi har för att ställa ut de lejonsom vi kan få fram. Men räddningstjänst och varutransporter ska fortfarande kunna kryssa sig fram på gatan, säger biträdande stadsdirektör Fredrik Jurdell.

Stockholms stad har under helgen haft dialog med polisen för att höja säkerhet på gågatan. Planen var först att ha en tyngre avspärrning på Drottninggatan, precis som vid riksdagen, men den ändrades. Stenlejonen kommer därför inte heller att kunna stoppa skenande lastbilar.

– Varken betongsuggor eller lejon är hinder som kan stå emot en lastbil i full fart. Ska man ha hinder som stoppar terrordåd krävs en helt annan kaliber. Sådant gör vi på anmodan av polisen, och polisen har gjort analysen i dag att det inte föreligger en sådan hotnivå nu att det kommer någon begäran av den typen av hinder, säger Fredrik Jurdell.

Polisen menar dock att säkerheten på gågator är stadens eget ansvar.

– Vi kan inte kommendera någon att sätta ut betongblock. Det är Stockholms stad som fattar det beslutet. Vi pratar naturligtvis med staden om vad som är möjligt och lämpligt, men sedan måste de själva fatta beslut. Vi måste ha lagstöd för att kunna beordra andra myndigheter att göra saker, säger Kjell Lindgren, pressansvarig på Stockholmspolisen.

Men utanför riksdagen och Rosenbad har polisen beordrat tung avspärrning med kraftiga pollare?

– Ja, men det handlar om säkerhetsobjekt på en helt annan nivå. Där är det säkerhetspolisen som står för närskyddet. Vanliga gågator får kommunen ta hand om, säger Kjell Lindgren.

Nu höjs politiska röster i Stockholms stad för att även gågatorna säkras med tung avspärrning. Den senaste tidens terrorattacker i Europa har utförts på gågator med tunga lastfordon, inte mot regeringsbyggnader. Målen har varit shoppande och flanerande människor, snarare än högt uppsatta politiker och kungligheter.

– Man måste sätta upp betonghinder, framför allt på Drottninggatan. Det är häpnadsväckande med tanke på det som hänt i Nice, Berlin och London att vi har så dåligt skyddade gågator i Stockholm. Det är ännu ett exempel på att Stockholm inte tagit terrorhotet på allvar, säger Erik Slottner, (KD), gruppledare i Stockholm.

Han anser att ansvaret för säkerheten på Stockholms gator måste ligga på staden, inte säkerhetspolisen.

– Det ska inte vara upp till polisen att bestämma om betonghinder. Polisen ska användas som expertinstans för hotbedömningar, men staden måste fatta besluten. Även utan direkta terrorhot mot Stockholm, kan det ske vansinnesdåd. Därför kan vi inte bara lyssna på polisens säkerhetsläge, utan förbereda oss för allt, säger Erik Slottner.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.