Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

Tiotusentals färre bilar på Essingeleden med trängselskatt

Foto: Marcus Ericsson/TT

Trafiken på Essingeleden har minskat med tiotusentals fordon per dag sedan trängselskatten infördes vid årsskiftet, skriver P4 Stockholm. Redan nu kan man se samhällsekonomiska vinster med betalsystemet, enligt experterna. Men den värsta rusningstrafiken består.

– Varje minut spelar stor roll och det vi ser nu är att vissa tider på dagen har trafiken gått ned ganska mycket. Andra tider på dagen när det är som allra värst då är det fortfarande som allra värst, säger Jonas Eliasson, professor i transportsystem vid KTH till radion.

Sedan den 1 januari i år kostar det pengar att åka på den hårt belastade Essingeleden i Stockholm. I snitt passerar 130.000 fordon vägsträckan per dygn och leden har stora problem med omfattande trängsel och bilköer, som sprider sig till kringliggande vägnät.

Trängselskatten infördes för att minska antalet fordon – särskilt under rusningstrafik – och redan efter en knapp månad kan man alltså se att avgiften har haft effekt. Trafikflödet på dagtid fungerar bättre och perioden när det är riktigt trångt på leden, morgon och kväll, har blivit kortare. Det går att se ganska stora skillnader i trafikmängden lite före eller efter topparna.

– Det blir mindre köer och vi ser färre köer vid påfarterna bland annat vid Södra länken. Som mest har restiden söderut kortats med mellan 5 och 7 minuter, säger Birger Höök, projektledare för trängselskatten i Stockholm till P4 Stockholm.

Att arbetsresor och transporter gynnas och många får kortare restid kommer på sikt att ge samhällsekonomiska vinster på flera områden, menar experterna.

Den frigjorda tiden kan omsättas i olika typer av arbetsmarknadseffekter, till exempel att människor kan arbeta längre om de vill eller gå från arbetslöshet till sysselsättning, enligt Jonas Eliasson.

Men för att lösa trafikinfarkten och avlasta Essingeleden ordentligt krävs andra lösningar i form av Förbifart Stockholm som ska vara färdigbyggd år 2025.

Trängselskatten på Essingeleden beräknas inbringa cirka 350 miljoner kronor per år i statskassan. Maxbeloppet för ett fordon är 105 kronor per dag.