Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Trafiken får politikerna att trampa i nya spår

Cykelhighways, cykelboxar och mer yta på bekostnad av bilarna. Så har Amsterdam, Köpenhamn, Malmö och Lund blivit kända cykelstäder. Nu väntas Stockholm gå åt samma håll.

Statistik visar att närmare 40 procent av all pendlingstrafik i Köpenhamn i dag sker per cykel. Och i Sverige visar Cykelfrämjandets nyligen publicerade undersökning att Malmö och Lund ligger i topp när det gäller en konsekvent genomförd cykelpolitik.

– Drygt 40 procent av all persontrafik i Lund sker per cykel, säger Karin Svensson Smith, miljöpartist i Lund och utsedd till Sveriges cykelpolitiker av cykelbranschen 2010.

Jämförelsen med Stockholm haltar eftersom cyklandet i huvudstaden innehåller helt andra problem och förutsättningar.

– Vi har inga sådana jämförande siffror, säger Kristofer Tengliden, som utreder en ny plan för cykeltrafiken på Stockholms trafikkontor.

Samtidigt väntas cykeln bli allt viktigare för huvudstaden.

I takt med ökad inflyttning, längre bilköer och en överfull tunnelbana är cyklismen ett vinnande recept.

Alla politiker är överens om att framtidens trafikinfarkt inte kan lösas med fler bilar, vägar och parkeringar.

– Att prioritera cyklar är en del i den mix åtgärder som behövs för att svara mot de utmaningar som storstaden står inför, säger Kristofer Tengliden.

På senare år har huvudstaden följt de kända cykelstäderna i spåren.

Bara några år efter att Lund infört så kallade cykelboxar, vilket ger samtliga cyklister utrymme framför bilarna vid trafikljusen, har sådana blivit ett vanligt inslag i Stockholm.

Den cykelplan man nu filar på i Stockholm kan komma att få motsvarigheter till Köpenhamns ”supercykelstigar” eller det som i Lund och Malmö fått benämningen cykelhighways: bredare cykelvägar, skilda från gångtrafikanter, där långpendlare kan susa fram och köra om som de vill.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.