Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Tre elever lämnade exakt samma svar - bedömdes olika

Tre elever gjorde ett experiment där de alla lämnade in likadana skrivuppgifter i svenska. Trots det fick alla tre olika betyg på uppgiften.

– Jag har alltid känt att det varit någon skillnad mellan olika elever när det kommer till betygsättningen, säger Emilios Kousis, en av eleverna, till DN.

På Häggviksskolan i Sollentuna kände tre elever att de bedömdes olika för sina skoluppgifter. De gjorde ett experiment och lämnade alla in exakt samma svar på en skrivuppgift i svenska, ett reportage. När de fick tillbaka sina identiska reportage så upptäckte de att alla tre fått olika betyg på dem, rapporterar Aftonbladet.

Emilios Kousis trodde att det fanns en chans att han skulle få sämst betyg när experimentet gjordes, men blev ändå lite chockad när så var fallet. De två tjejerna som också deltog i experimentet fick båda bättre betyg än Emilios, och en av dem bedömdes av samma lärare som han.

Foto: Privat– Att samma lärare gav oss två olika betyg är framför allt konstigt, säger han till DN.

Samma reportage som gav Emilios Kousis ett D, gav tjejerna betygen C respektive B. D- och C-betyget gavs dessutom av en och samma lärare.

Det är inte första gången Emilios Kousis känner att han eller andra har haft det svårare att få de högre betygen. Han anser att det känns som att han nästan aldrig får högre än ett visst betyg, oavsett vad han gör.

Han tror att det kan finnas en uppfattning bland lärare att killar är mer stökiga, och att en följd av detta är att de därför förväntas vara sämre i skolan.

– Tjejer förväntas nog ibland vara duktigare i skolan än killar. Det känns ju som om jag fick sämre betyg på den här uppgiften för att jag är en kille, säger han.

Tycker du att elever behandlas olika i skolan på andra sätt än när det gäller betygen?

– Jag har inte riktigt tänkt på hur lärarna behandlar elever i övrigt. De flesta lärare på skolan tycker jag är ganska snälla. Eftersom jag ändå slutar grundskolan snart så bryr jag mig mest om att få upp mina betyg just nu.

Vad tycker du att man borde göra åt situationen?

– Jag tror att Skolverket behöver ge tydligare betygskriterier till lärarna. De verkar ju som om lärare har olika uppfattningar för vad som krävs för olika betyg.

Gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadizialic (S) säger till Aftonbladet att händelsen är en katastrof.

– I Sverige ska vi ha likvärdiga betyg. På den internationella marknaden kan vi inte konkurrera med ihåliga betyg.

Aida Hadzialic tror likt Emilios att det här problemet existerar utanför just det här fallet. Att det säkerligen har drabbat många elever, vilket hon anser är djupt problematiskt,

– Jag tror det här visar att vi har ett problem med vårt betygsystem och rättningen av våra betyg. Vi måste reformera hur rättningen av våra betyg ser ut, säger hon.

Häggviksskolans rektor, Tapio Liimatainen säger till Aftonbladet att skolan just nu utreder händelsen.

– Jag kommer att kalla dem till ett uppföljande möte, jag ska dessutom ta ett samtal med lärarna tillsammans med eleverna, säger han till tidningen.

DN har sökt rektorn för en kommentar.

Foto i text: Privat

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.