Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Trendigt med begagnade kläder

Modevisning på Myrorna.
Modevisning på Myrorna. Foto: Lars Epstein
Trenden att handla second hand håller i sig. Centralt belägna butiker, högre priser och ett noggrannare utvalt sortiment är tecken på att branschen blir alltmer professionell.

Myrorna öppnar i dag en ny butik, kedjans åttonde i Stockholm, på Norrtullsgatan vid Odenplan. På onsdagen hölls en modevisning i ett parkeringshus på Mäster Samuelsgatan. Fyra hundra kvadratmeter gräs hade fraktats dit för att täcka golvet runt catwalken. Tillsammans med penséer skapade gräset en vårlig miljö och till pulserande musik visade modeller upp blommiga klänningar och spektakulära huvudbonader. Allt var second hand, noga utvalt ur Myrornas sortiment.

- Vi vill visa mode som är hållbart för jorden och miljön, säger Myrornas marknadschef Lars Beijer.

En ökad miljömedvetenhet hos allmänheten och en trend mot ett alltmer individuellt mode har ökat intresset för sceond hand.

- Alla som jobbar med vintage har blivit mer pålästa. De tjänar ju pengar på att vara det. Därför väljer till exempel Myrorna ett så pass centralt läge för den nya butiken, säger Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet.

Marknadschefen Lars Beijer tycker att kedjan har blivit bättre på att marknadsföra sig. Butikerna ser mer ut som "andra butiker" och man lägger ned mer kraft på att plocka fram produkter.

- Tidigare har det varit tabu att handla second hand, men det har blivit mer accepterat, säger han.

Det som en gång kallades begagnat har alltså blivit second hand och trendigt. Många affärer som tidigare bara har haft nya kläder i sitt sortiment har hoppat på tåget och börjat satsa på vintage (vilket betyder äldre kläder av god kvalitet).

- På 60-talet köpte man begagnat för att man inte hade andra alternativ. Nu har även damer från Östermalm second hand-kläder. Det är mer blandat i dag, vintage har blivit en statusmarkör, säger Lotta Ahlvar.

Stockholms vintagevärld har förändrats, menar hon. Från att ha känt sig relativt ensam i butikerna får hon nu trängas med allt fler. Med det ökade intresset höjs även priserna vilket gör det svårare att fynda. På Myrorna handlar det, enligt Lars Beijer, om en avvägning när man sätter priserna.

- Vi har fått nya kunder som är vana vid höga priser. Det ska fortfarande vara billigt, men det är viktigt att vi värderar produkterna rätt, säger han.

Någon modefluga tror han inte att fenomenet är. Även Alexandra Hylén, som går på designskolan Forsbergs och har varit med att skapa den gröna designen för Myrornas modevisning, tror att second hand är här för att stanna.

- Det är just för att det är ett miljötänk bakom det. Sedan blir jag inspirerad över att det är unikt, säger hon.

Myrorna drivs av Frälsningsarmén och har 28 butiker i hela landet. Varorna skänks av allmänhet och företag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.