STHLM

Tusentals bostäder får plats vid stationer

Vid Kymlinges ”spökstation” har det funnits planer på mellan 5.000 och 7.000 bostäder.
Vid Kymlinges ”spökstation” har det funnits planer på mellan 5.000 och 7.000 bostäder. Foto: Jesper Jäger-Ärlestad

Genom att öppna nya sekundäruppgångar till tunnelbane- och tågstationer kan Stockholm få flera tusen nya bostäder. Socialdemokraterna vill se en aktiv satsning på nya entréer. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) ser hellre att kommunerna först bygger bostäder vid de stationer som finns.

Den obebyggda skogen intill den aldrig öppnade tunnelbanestationen i Kymlinge hamnade i bostadsdebattens centrum igen när Stockholms socialdemokrater nyligen ville ändra kommungränsen och bebygga Kymlinge. Sundbyberg har ännu inte svarat på inviten.

– Vi kanske borde göra det av rena hövlighetsskäl. Men det finns inget tryck här i Sundbyberg på att jag ska svara, säger Mikael T Eriksson (M), ordförande i kommunstyrelsen.

Han och de andra i den blågröna koalition som styr Sundbyberg anser att kommunen gör sitt och lite till för att bygga bostäder. Den senaste prognosen visar på en byggtakt på 2.000 bostäder per år om några år – utan Kymlinge och utan de flera tusen bostäder som planeras när Enköpingsvägen byggs om från motorled till stadsgata.

På länsnivå har trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) uttalat skarp kritik mot att det inte byggs i Kymlinge och i Masmo – där planer på flera tusen bostäder stoppades av naturreservat. Han vill att det sätts stopp för nya naturreservat när behovet av nya bostäder är extremt stort.

Men det finns andra platser längs tunnelbanorna och pendeltågens spår där det finns möjligheter att bygga bostäder. Socialdemokraterna i landstinget har i flera år motionerat om att öppna sekundäruppgångar vid flera stationer.

– Moderaterna i landstinget borde försöka se till att moderaterna i Sundbyberg vill bygga i Kymlinge och moderaterna i Huddinge vill bygga i Masmo. Men vi måste vrida och vända på varenda sten för att få fram bostäder. Om vi öppnar nya uppgångar utnyttjar vi platser där det redan finns kapacitetsstark kollektivtrafik, säger oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S).

Socialdemokraterna pekar på Västra skogen, Märsta och Tullinge som tre tänkbara platser där nya entréer kan öppna för många nya bostäder – i fallen Märsta och Västra skogen fyrsiffriga antal.

– Vi ser gärna en ordentlig utredning av hela spårnätet för att hitta fler platser som är lämpliga, säger Talla Alkurdi.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har inget emot att det byggs mycket vid stationerna, men vill se en omvänd process.

– Om kommunerna genomför ett gediget bostadsbyggande och är med på en gedigen medfinansiering så är det här bra. Men om landstinget först ska öppna stationer och sedan hoppas att kommunerna bygger är det väldigt ekonomiskt riskabelt, säger Kristoffer Tamsons.

Fakta. Stationer där det byggs – och som har byggpotential

Vega. Här byggs just nu en pendeltågsstation som ska betjäna drygt 3.000 nya bostäder.

Flemingsberg. Tomrummet vid stationen ska fyllas med flera tusen nya bostäder och flera tusen nya arbetsplatser.

Västra skogen. Byggplanerna för omkring 1.500 bostäder nedanför berget är beroende av en ny entré.

Tullinge. Socialdemokraterna i landstinget och Botkyrka vill ha en ny uppgång och flera hundra nya bostäder.

Märsta. Sigtuna kommun räknar med att en sydlig uppgång skulle ge möjlighet till 1.000 nya bostäder.

Helenelund. En sydlig uppgång ger promenadväg till några tusen redan byggda och planerade bostäder.

Upplands Väsby. Planerna för ”Väsby entré” omfattar en ny station, 1.000 bostäder och många arbetsplatser.

Masmo. Närmare 3.000 planerade bostäder blev i stället naturreservat.

Kymlinge. Välbekant ”spökstation” som många haft planer på 5.000–7.000 bostäder.