Trafiken i Stockholm

”Tvärförbindelserna är jätteviktiga”

”Det är usla tvärförbindelser i norra Storstockholm”, säger Gertrud Brorson, miljöpartistisk politiker och styrelseledamot i Kollektivtrafikant Stockholm, som står bakom förslaget om Norrortsbanan.

Foto: Erich Stering ”Det är usla tvärförbindelser i norra Storstockholm”, säger Gertrud Brorson, miljöpartistisk politiker och styrelseledamot i Kollektivtrafikant Stockholm, som står bakom förslaget om Norrortsbanan.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

SL lägger troligen fram sin strategi för kollektivtrafiken i ytterområdena till hösten. ”Tvärförbindelser är jätteviktiga. Men Kollektivtrafikant Stockholms förslag är en rätt stor apparat, det blir en fråga för Trafikverket”, säger SL:s planeringschef Gunilla Glantz.

SL lägger troligen fram sin strategi för kollektivtrafiken i ytterområdena till hösten. ”Tvärförbindelser är jätteviktiga. Men Kollektivtrafikant Stockholms förslag är en rätt stor apparat, det blir en fråga för Trafikverket”, säger SL:s planeringschef Gunilla Glantz.

I höstas presenterade SL sin stom­nätsstrategi för de centrala delarna av Stockholmsregionen. Nu har man gjort en nulägesanalys av länets ytterområden, och tittat på bebyggelseplaner och resande­statistik.

– Vi arbetar med att hitta bristerna i systemet och när man ska ha buss, t-bana eller spårväg. Vi har ägnat ett speciellt intresse åt tvärförbindelserna, även när det gäller busstrafiken, säger Gunilla Glantz.

Annons:

Kollektivtrafikant Stockholm före­slår en järnväg med regionaltåg, då blir det en fråga för Trafikverket som äger spåren.

– Vi tittar inte på den typen av projekt. Tanken med Norrorts­banan är att man ska kunna åka vidare åt alla håll. Då får Trafikverket göra en utredning om kapaciteten mot Uppsala räcker till, säger Gunilla Glantz.

SL har fattat beslut om att spårvägen ska byggas ut till Helenelund via Kista, de har också tittat på förlängningar mot både Barkarby och Täby. Gunilla Glantz tror inte att motorvägen Förbifart Stockholm omöjliggör de planerna.

– Men det är en fråga om att väga kostnaden mot den förväntade resandeströmmen, säger hon.

Socialdemokraterna i landstinget vill helst se mer tunnelbana. Erika Ullberg (S), 2:e vice ordförande i landstingets trafiknämnd, beskriver tre framtida sträckningar:

En avstickare från gröna linjen vid Odenplan till nya Hagastaden, Solna och Danderyd. En förlängning av röda linjen från Mörby till Täby och Arninge. Och en förlängning av blå linjen från Akalla/Hjulsta till Barkarby.

– Jag är övertygad om att vi behöver en utbyggd tunnelbana. Men vi behöver också fler tvärförbindelser, säger Erika Ullberg.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

Sapo-500
Foto:AP

 Kan röra sig om 300 personer. Säger Säpo-chefen Anders Thornberg. 25  1 tweets  24 rekommendationer  0 rekommendationer

 Ville ha mer än 15 timmars förskola i veckan. Fick oväntat svar från kommunen. 11  7 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Barn-gungar-144
Foto:TT

  Rasmus Törnblom vald i dag. Därför tror den nya ordföranden att Moderaterna backade i valet.

Rasmus_Törnblom
Foto:Magnus Hallgren
Annons:

 Har du tråkigt? Gör ett quiz! Eller utmana dina vänner – vem vet mest?

 Ministrar. Känner du igen dem?

 Ulf Lundell. Vad kan du om artisten?

 Sällskapsresan. Minns du filmen?

 Vett & etikett. Kan du bete dig på fest?

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: