Trafiken i Stockholm

”Tvärförbindelserna är jätteviktiga”

Publicerad 2012-01-09 09:55

”Det är usla tvärförbindelser i norra Storstockholm”, säger Gertrud Brorson, miljöpartistisk politiker och styrelseledamot i Kollektivtrafikant Stockholm, som står bakom förslaget om Norrortsbanan.

Foto: Erich Stering ”Det är usla tvärförbindelser i norra Storstockholm”, säger Gertrud Brorson, miljöpartistisk politiker och styrelseledamot i Kollektivtrafikant Stockholm, som står bakom förslaget om Norrortsbanan.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

SL lägger troligen fram sin strategi för kollektivtrafiken i ytterområdena till hösten. ”Tvärförbindelser är jätteviktiga. Men Kollektivtrafikant Stockholms förslag är en rätt stor apparat, det blir en fråga för Trafikverket”, säger SL:s planeringschef Gunilla Glantz.

SL lägger troligen fram sin strategi för kollektivtrafiken i ytterområdena till hösten. ”Tvärförbindelser är jätteviktiga. Men Kollektivtrafikant Stockholms förslag är en rätt stor apparat, det blir en fråga för Trafikverket”, säger SL:s planeringschef Gunilla Glantz.

I höstas presenterade SL sin stom­nätsstrategi för de centrala delarna av Stockholmsregionen. Nu har man gjort en nulägesanalys av länets ytterområden, och tittat på bebyggelseplaner och resande­statistik.

– Vi arbetar med att hitta bristerna i systemet och när man ska ha buss, t-bana eller spårväg. Vi har ägnat ett speciellt intresse åt tvärförbindelserna, även när det gäller busstrafiken, säger Gunilla Glantz.

Kollektivtrafikant Stockholm före­slår en järnväg med regionaltåg, då blir det en fråga för Trafikverket som äger spåren.

– Vi tittar inte på den typen av projekt. Tanken med Norrorts­banan är att man ska kunna åka vidare åt alla håll. Då får Trafikverket göra en utredning om kapaciteten mot Uppsala räcker till, säger Gunilla Glantz.

SL har fattat beslut om att spårvägen ska byggas ut till Helenelund via Kista, de har också tittat på förlängningar mot både Barkarby och Täby. Gunilla Glantz tror inte att motorvägen Förbifart Stockholm omöjliggör de planerna.

– Men det är en fråga om att väga kostnaden mot den förväntade resandeströmmen, säger hon.

Socialdemokraterna i landstinget vill helst se mer tunnelbana. Erika Ullberg (S), 2:e vice ordförande i landstingets trafiknämnd, beskriver tre framtida sträckningar:

En avstickare från gröna linjen vid Odenplan till nya Hagastaden, Solna och Danderyd. En förlängning av röda linjen från Mörby till Täby och Arninge. Och en förlängning av blå linjen från Akalla/Hjulsta till Barkarby.

– Jag är övertygad om att vi behöver en utbyggd tunnelbana. Men vi behöver också fler tvärförbindelser, säger Erika Ullberg.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

mexiko500
Foto:AFP Byggnader utryms i Mexico City efter skalvet.

7,5 på Richterskalan. Jordbävning skakade marken i mexikansk turistort.

guld244
Foto:AP

Klagade över magproblem. Man sa att han svalt en kapsyl. Men kirurgerna hittade något helt annat. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

korsfast_500
Foto:Noel Celis/TT/AFP

Bildspecial. Här blir åtta filippinier och en dansk korsfästa med spik. 16  0 tweets  16 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons: