Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

STHLM

”Upprörande att patienter blir påtvingade hörapparater”

”Mycket oroväckande. Vi måste skynda på översynen av hur det här fungerar. Så här får det inte går till”, kommenterar Stig Nyman, KD, landstingsråd med ansvar för hjälpmedel och habilitering det faktum att privata aktörer förmår hörselpatienter att köpa apparater de har rätt till mer eller mindre gratis.

Enligt Stig Nyman ligger det ”dessvärre en hel del” i den kritik som Hörselskadades riksförbund nu framför mot de konsekvenser som det fria vårdvalet har fått inom hörselvården.

– Redan efter ett år kom det signaler som tydde på att det slår fel. Jag begärde då en uppföljning. Jag ska omedelbart försöka ta reda på hur långt den har kommit, säger Stig Nyman.

Samtliga mottagningar som gör hörselundersökningar på patienter som uppfattar att de börjat höra dåligt drivs i privat regi i Stockholm. Den landstingsdrivna mottagningen tar främst emot lite mer komplicerade fall. För att få driva hörselmottagning måste man dock uppfylla de krav som landstinget ställt för att auktorisera mottagningen.

– Min uppfattning är att är man auktoriserad mottagning ska patienterna i första hand ska erbjudas hörapparater ur det breda sortiment som landstinget har. Gör mottagningarna konsekventa avsteg från det är det allvarligt, säger Stig Nyman.

Han kan inte svara på vad den av honom begärda uppföljningen gett. DN har dock tagit del av material som visar att 83 procent av patienterna som besökt mottagningarna och som bedömts behöva en hörapparat har köpt en privat, direkt via kliniken.

– Det låter inte alls bra och jag tycker naturligtvis illa om det. Tanken med systemet är inte att det ska utnyttjas, utan att patienterna ska få bästa möjliga vård, säger Stig Nyman.

Oppositionslandstingsrådet Dag Larsson, S, är också upprörd:

– Inga patienter ska bli påtvingade dyra hörapparater som de kanske inte ens behöver. Vi är i grunden för det fria valet, men det förutsätter mycket bättre kontroll och uppföljning än i dag. Det ska inte finnas utrymme för oseriösa aktörer att lura till sig pengar på stockholmarnas vårdbehov, säger Dag Larsson som också är andre vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Enligt Helene Öberg, MP, gjorde MP ett särskilt uttalande redan 2010 då de pekade på riskerna med systemet.

Helen Öberg hade då blivit kontaktad av flera personer som då trodde sig ha fått information av landstinget om val av mottagning för hörselvård. Men i själva verket var det ett hörselvårdsföretag som skickat ut en blankett med landstingets logga på men endast med information om sina fem egna mottagningar.

– Eftersom vårdvalsmodellen är en stor del av utbudet i vårt landsting, är det viktigt att de företag som vill vara med är ansvarsfulla. Annars riskerar människor att inte ha tillförlitlig information som grund för sina val. Lagar och regler ska följas och det måste finnas en respekt för att det handlar om sjuka människors behov av vård. Därför kan man inte marknadsföra sig som om det vore tvättmedel man sålde. Landstinget måste vara noga med kontrollen av de företag som ingår in vårdvalen, säger Helene Öberg.

Enligt henne var det MP som begärde en översyn, en översyn som inte gjorts.

– Beklagligt, för vi vet tack vare flera konkreta exempel att mottagningarna inte tagit det ansvar vi förväntat oss av dem. De har blandat ihop sin roll som försäljare och vårdgivare.

MP utesluter inte att lösningen är att lyfta bort funktionen som återförsäljare av hörapparater från de privata mottagningarna.