Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
STHLM

Vädjan till påven: ”Stoppa Förbifarten”

Bland annat Naturskyddsföreningen har skrivit till påven för att uppmärksamma honom på ”Förbifart Stockholm”.
Bland annat Naturskyddsföreningen har skrivit till påven för att uppmärksamma honom på ”Förbifart Stockholm”. Foto: Jorge Saenz

När Karin Wanngård (S) åker till Vatikanstaten för att tala om Stockholms klimatarbete passar miljöorganisationer i länet på att uppmärksamma påven på Förbifart Stockholm, och dess negativa påverkan på miljön.

I veckan åker Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) till Vatikanstaten för att möta påve Franciskus och för att tala om Stockholms klimatarbete. I ett brev till påve Franciskus undertecknat av ett tjugotal miljöorganisationer i länet, däribland Naturskyddsföreningen, Jordens vänner/Alternativ stad uppmärksammas nu motorvägsprojektet Förbifart Stockholm.

Karin Wanngård (S). Foto: TT

I brevet pekar organisationerna i det miljömässigt problematiska med den 18 kilometer långa vägen, som väntas generera mer biltrafik och kraftigt ökade koldioxidutsläpp, samtidigt som biltrafiken måste minska med 20 procent i Sverige och i stora svenska städer med 25 procent för att klara klimatmålen till 2030. Organisationerna pekar också på motorvägens höga kostnader - 31, 4 miljarder kronor - och argumenterar för att pengarna hellre borde investeras i mer kollektivtrafik.

– Vi såg en liten notis om att Wanngård ska träffa påven och tycker att det här är ett bra tillfälle att uppmärksamma honom på att även om Stockholm gör mycket för miljön, så bygger man ändå Förbifart Stockholm som går emot mycket av det man politiskt säger sig vilja göra. Stockholmarna ser ju redan hur man skär ner på kollektivtrafiken samtidigt som pengar låses fast i motorvägsbygget, säger Beatrice Sundberg, ordförande för Stockholms Naturskyddsförening i Stockholm.

Förbifarten i sandslottsformat vid invigningen. Foto: TT

Vad hoppas ni på för respons av påven?

– Det vore ju intressant om han ställde någon fråga till Karin Wanngård om hur man ska få ihop det här. Det här är ju inte heller någon liten grusväg, utan det största tunnelbygget i Europa. I allt som man säger sig vilja uppnå är ju Förbifart Stockholm ett stort minus.

Tror ni att påven kommer att kunna stoppa Förbifarten?

– Kanske, om påven kan få Wanngård att inse att vi inte ska satsa alls på massbilismen.

Stockholms stad ingår i ett miljönätverk tillsammans med andra huvudstäder med höga ambitioner för fossiloberoende, och har därför bjudits in till Vatikanstaten. Finansborgarrådet Karin Wanngård ska den 21 juli hålla ett 15 minuters anförande. Påven har i en encyklika nyligen slagit fast hur viktigt det är med miljöarbete.

Fördjupning: Läs mer om förbifart Stockholm

Grönt ljus för förbifarten
Bygget av Förbifart Stockholm återupptas den 1 januari 2015 år. Så sent som i höstas ansåg Miljöpartiet att det var "uteslutet" att bygget skulle starta på nytt före den 1 maj.

Beslutet kan omprövas
Förutsättningarna har förändrats. Bilresandet i Stockholm minskar trots ökande befolkning. Utredningarna om Förbifarten är ålderstigna och går på tvärs med nya transportplaner. De 31 miljarder projektet kostar kan användas effektivare. Valresultatet ger en unik chans till omprövning, skriver tolv forskare på DN debatt. 

Väljare positiva till förbifarten
Landstingets eftervalsundersökning visar att väljare från samtliga partier – utom Vänsterpartiet – är positiva till motorvägsbygget.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.