STHLM

Varannan kan låta bilen stå

Foto: Pontus Lundahl/TT

Nära hälften av Stockholms bilpendlare skulle ställa ­bilen minst en dag i veckan om kollektiv­trafiken blev bättre och billigare – och om de fick möjlighet att jobba mer ­ flexibelt.

– Samhällsvinsten för länet är 1,68 miljarder per år, säger ­Markus Robért, forskare på KTH.

En ny undersökning bland ­tusen bilpendlare i länet visar att 44 procent gärna skulle ställa bilen hemma minst en dag i veckan. Då skulle koldioxidutsläppen minska med 200 000 ton per år enligt beräkningar från KTH.

– Länet skulle kunna spara 1,68 miljarder årligen i form av minskade kostnader för olyckor, tidsförluster och utsläpp från bilarna. Då har man inte räknat in vinsten av att slippa dyra infrastrukturprojekt, säger Markus Robért, forskare och doktor vid Kungliga Tekniska Högskolan.

Det viktigaste kravet från pendlarna för att ställa bilen är bättre och billigare kollektivtrafik. Men också att arbetsgivare uppmuntrar flexibla arbetssätt.

– Det behövs bara en liten push från arbetsgivare för att anställda ska ändra sitt beteende. Vi måste sluta se arbetsplatsen som ett vuxen­dagis och en förvaringsplats där man sitter av tiden mellan åtta och fem. Det är ett omodernt arbetssätt att inte lita på vad med­arbetarna gör när inte arbetsgivaren ser.

Men varför skulle arbetsgivarna bry sig om hur de anställda tar sig till jobbet?

– Många företag vill vidga sitt klimatansvar även utanför fabriksdörrarna. Men det finns också stora pengar att tjäna. Företag med 1 000 anställda kan spara upp till två miljoner kronor om året på att ­effektivisera sina resor och minska lokal- och parkeringskostnader, ­säger Markus Robért.

Han jobbar nu aktivt för att få minska bilanvändningen i företag och organisationer med den så ­kallade CERO-modellen, utvecklad i hans doktorsavhandling. Modellen används nu av ett femtiotal organisationer i landet och Sundbyberg är en av sju Stockholmskommuner som miljöanalyserar sina jobb­resor.

– Sundbyberg har en palett av erbjudanden till sina anställda, bland annat elcyklar för tjänsteärenden och en välfungerande bilpool. Man låter även fler medarbetare arbeta på distans och har skapat fler virtuella mötesformer.

Nacka kommun ligger också i framkant.

– Nacka har en smart modell där anställda med miljöbilar slipper betala för parkeringsplats. ­Resten betalar, men pengarna går till att subventionera SL-kort för anställda. Då slipper man ilskan över p-kostnaden som i stället blir en personalförmån.

Även många större företag som Ericsson, Microsoft och Posten har hakat på. IT-företaget Atea har infört ett klimatmål att minska ­koldioxidhalten från jobbresor med 20 procent på bara ett år, hyper­ambitiöst jämfört med det nationella målet som sträcker sig till 2020.

– Atea är ett bra exempel på att företag kan gå i framkant. Företaget har bland annat skaffat fler miljö­bilar, tillåter fler att jobba hemifrån, har kollektivtrafikkort i receptionen och låta miljöbilar ­parkera närmast entrén, säger ­Markus Robért.