Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Viktor Barth-Kron: Håll i hatten – de här planerna ser faktiskt riktigt trevliga ut

I Slakthusområdet finns det mesta redan på plats, marken är platt och har ett gatunät. Det ser riktigt lovande ut.
I Slakthusområdet finns det mesta redan på plats, marken är platt och har ett gatunät. Det ser riktigt lovande ut. Foto: David Wiberg

Alla vill ha det trevliga, småskaliga stadslivet – men när det väl gäller så bygger både höger och vänster helst något annat. Det var tesen i den här spalten häromveckan, med anledning av invigningen av och kritiken mot Mall of Scandinavia.

Det är kul att få rätt, men ibland är det roligare att få fel. På så vis har den gångna veckan varit rolig.

I torsdags kunde DN Stockholm berätta om stadens planer för Slakthusområdet i Johanneshov, som efter många års om och men är färdiga att ställas ut för allmän beskådan. Det ser – håll i er nu – riktigt lovande ut.

”Det blir inget nytt handelsområde. Butiker och annan service kommer att ligga i husens bottenvåningar”, berättade stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S).

Det kan tyckas självklart med tanke på att det redan finns ett kämpande affärscentrum precis intill – Globen City – men det var det alltså inte. Så sent som under förra mandatperioden fanns ett intentionsavtal mellan staden och Ikea om att bygga bland annat varuhus och köpcentrum.

Det handlar dock om mycket mer än handeln. Ambitionen för bostäder höjs till 3 000–4 000. Den strukturplan som går ut på samråd på måndag ser i allt väsentligt genomtänkt ut: Tätt och varierat, uppblandat med grönt för att undvika känslan av stenöken. Att flera av de kvalitativa industrihusen sparas kommer att ge området karaktär från början, på ett sätt som annars är svårt i nya stadsdelsprojekt.

Mycket återstår förstås, men det kan bli bra – och det vore väldigt bra om det blev bra.

Omvandlingen av gamla industriområden nära innerstaden har varit Stockholms främsta sätt att växa de senaste decennierna, främst manifesterat i Södra Hammarbyhamnen, Hjorthagen/Gärdet och Liljeholmen. Den typen av markreserver börjar nu ta slut. Bygga kan man förstås göra ändå, men då handlar det mer om att komplettera befintliga stadsdelar än att skapa nya.

Slakthusområdet och det närliggande Årstafältet är de undantag som nu ligger på bordet.

Just Slakthusområdet har dessutom unikt gynnsamma förutsättningar. Vid byggena av Hammarby Sjöstad, Norra Djurgårdsstaden och Hagastaden har man i praktiken behövt uppfinna allt på nytt: omfattande saneringar och markarbeten och utläggning av helt ny infrastruktur. I fallet Hagastaden också en gigantisk överdäckning av motorvägsdiket mellan Stockholm och Solna.

Allt sådant kostar pengar, pengar som sedan ska tjänas in på försäljning av mark och byggrätter. Vilket i sin tur snävar in vilken typ av stad som byggs.

I Slakthusområdet finns det mesta redan på plats. Marken är platt och har ett gatunät. Flera högklassiga byggnader finns att omvandla. Tunnelbanan är nära redan i dag och kommer att bli ännu närmare när den nya dragningen är klar. Staden äger dessutom det mesta.

Man kan helt enkelt göra mycket här. Och omvänt – det man inte kan göra här, det kan helt enkelt inte göras i Stockholm.

Det stora problemet, för ett sådant finns det förstås, handlar snarast om konfliktrisken.

Det gäller dels samspelet mellan arenaområdet och den nya bostadsstadsdelen. Med Globen, Hovet och Tele2 arena alldeles intill finns uppenbara risker för friktion när gästande folkmassor drar fram med regelbundna mellanrum. Ambitionen att området ska bygga vidare på de inslag av mat, dryck och kultur som finns där i dag är positiv, men betyder också – om det är allvarligt menat – att också den nya, täta stadsdelen kommer att innehålla saker som låter.

Från stadens sida måste man vara tydlig med vad som gäller – och helst innan det har hänt. Det vore ju olyckligt om en så god tanke slutade med att ett tjog vansinniga bostadsrättsföreningsordföranden står och kastar ägg på Stadshuset i protest mot utebliven kvällsro.

Fakta. Ordlistan

1. Kransborgare

Stockholms stad röstar oftare rött och dess omgivning oftare blått. Det mönstret var fortsatt tydligt i SCB:s regionala partisympatimätning som presenterades i veckan. Ingen sida lär dock jubla över saken. Eftersom SD vinner mark på bägge håll tyder ingenting på att det blir lättare att styra kommuner och landsting på det gamla sättet efter nästa val heller.

2. Parkeringsamour

Det ska bli slut på gratis gatuparkering i ytterstaden, meddelade Miljöpartiet i veckan. Moderaterna blev arga, vilket kan tyckas lite märkligt. Även – eller kanske framför allt – med ett borgerligt perspektiv borde det vara svårt att förklara varför det ska vara gratis att uppta ett antal kvadratmeter eftertraktad mark. Den hittills skarpaste kritiken framförs i stället av en Bo Wiklund, Gubbängen, som i tidningen Farsta/Sköndal framställer följande: ”Tänk dig att man ska besöka en kvinna här. Så måste man kuta ut klockan sju på morgonen för att flytta bilen. Vad blir det för amour då?” Se där en fråga som Miljöpartiet gärna får svara på.

3. Extremsnabbspår

Det är mycket prat om ”snabbspår” till arbetsmarknaden, i tider med stor invandring och stort personalbehov på många håll. Inte minst bland lärare. Något slags rekord slogs dock i Täby i veckan, när 5.000 elever fick brev hem om att de antagits till lärarlinjen på Uppsala universitet. Utskicket sades vara ett misstag. ”Jag hoppas att de går klart grundskolan först”, sade Täbys utbildningschef till DN. Vi får väl se.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.