Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Idéer för ett mindre deppigt Arlanda

Foto: Magnus Hallgren

Regeringen har tillsatt ett råd för Arlandas framtid. De har en del att jobba på.

Det hela är mycket svenskt: Ministrar, generaldirektörer, Wallenbergare och helt vanliga rörelsepampar ska sitta ned och samverka kring hur Arlanda ska bli Skandinaviens ledande flygplats, beslutade regeringen i veckan. Vilket betyder att man vill gå om Gardemoen i Oslo och framför allt Kastrup i Köpenhamn, som är störst i Skandinavien i dag.

Naturligtvis en rimlig målsättning för den självnämnda skandinaviska huvudstaden. Därför vill den här spalten, från sin plats i Skandinaviens ledande Stockholmstidning, bidra med några idéer. Här är en liten checklista, som Arlandarådet kan utgå från när de samverkar om flygplatsens framtida förbättringar.

Foto: DNUtbudet. Det är dumt att bli hungrig på Arlanda. Å andra sidan är det nog få som blir det – åsynen av en halvhjärtat inplastad och även i övrigt ledsen baguette med oklar gråbrun röra à 149 kronor kan göra vem som helst mätt.

Allvarligt talat. Alla internationella flygplatser liknar varandra, och det finns nog stort överseende med att det som bjuds både är standardiserat (stora kedjor) och högt prissatt. Däremot är det svårt att begripa varför utbudet på just Arlanda, storflygplats för en stad som gärna skryter om sin intressanta krogscen, dessutom ska vara så... svagt. Eller varför man inte kan ta tillräckligt med toaletter.

Hur hyfsat jämnstora Kastrup kan ha en helt annan nivå på servicen kan vara ett ämne för någon pigg konsult att grunna på.

Foto: Taxisituationen. Många besökare kommer från länder där ”marknadsekonomi” inte nödvändigtvis betyder ”laglös anarki”, och där man därför lugnt kan sätta sig i en taxibil utan att riskera att bli lurad på tusentals kronor. Så är det som bekant inte i Sverige, där det i stället råder ”fri prissättning”.

Alla inser visserligen att detta är ett problem, men eftersom man här valt den mycket svenska modellen att försöka informera om problemet i stället för att lösa det så händer det regelbundet att turister blir av med reskassan till fullt laglydiga rånare.

Detta är naturligtvis tråkigt för den enskilde turisten och för Sveriges varumärke som civiliserat land, men drabbar också – för att prata så att näringspolitiker begriper – omsättningen i besöksindustrin. Detta bör således åtgärdas.

Foto: Wall of fame-väggen. ”Welcome to my hometown”, ni vet. I början var det roligt, och en verklig ära för den som fick plats på väggen. Numera finns det väl knappt en stockholmare med Instagramkonto och kompisar i reklambranschen som inte har varit med på bild där efter bagagebanden. Sluta med det. Det räcker med Alfred Nobel och Astrid Lindgren.

Foto: Terminalerna. När vi ändå håller på: Det är svårt att förstå varför Arlanda behöver lika många terminaler som megaflygplatsen Heathrow, när Kastrup klarar sig på två terminaler. Över huvud taget är Arlandas inre geografi orimligt spretig och svåröverskådlig. Möjligen lika bra att bygga om hela anläggningen. När vi ändå håller på, alltså.

Om nu poängen är att Arlanda ska bli bättre än Kastrup – där man tar tåget till centrala Köpenhamn för några tior – finns således lite att jobba på.

Foto: Arlanda Express. Då, i mitten av 1990-talet, lät det säkert som en kanonidé att genom ”offentlig-privat samverkan” låta bygga järnväg mellan Arlanda och Stockholm. Snart ett kvartssekel senare känns det däremot lite segt att man samtidigt gav den privata aktören A-train ensamrätt på banan fram till 2040. Även om man önskar kinesiska staten som tillsammans med australiensiska pensionsfonder nu tjänar pengar på banan allt gott så är situationen inte helt optimal ur andra aspekter.

Exempelvis är det billigare för två personer att dela en taxi mellan valfri punkt i innerstaden och Arlanda än att ta Arlanda Express. Knappast perfekt ur klimatsynpunkt. Nyligen avslöjade också tidningen Mitt i att pendeltågstrafiken till Arlanda kan upphöra. På grund av de höga avgifterna till A-train är trafiken våldsamt dyr för SL, trots att den som reser nu får betala 120 kronor (!) för en särskild Arlandabiljett. Enkel väg.

Om nu poängen är att Arlanda ska bli bättre än Kastrup – där man tar tåget till centrala Köpenhamn för några tior – finns således lite att jobba på här. Också.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.