Nyval 2015

Experter: Att isolera SD kan vara skadligt för demokratin

SD:s Jimmie Åkesson.
SD:s Jimmie Åkesson. Foto: Anders Wiklund/TT

Den borgerliga alliansen hoppas på nya regler som stärker möjligheterna att regera i minoritet. Nu varnar experter för att för­söken att isolera Sverigedemokraterna kan skada demokratin.

– SD:s mandat är lika mycket värda som andras, säger stats­vetaren Magnus Isberg.

Nästa gång, kanske efter en borgerlig seger i extra valet, kan det vara en alliansbudget som SD skjuter i sank. Därför har alliansens parti­ledare varit snabba att föreslå en uppgörelse över blockgränsen om nya regler för riksdagens beslutsformer. De vill öka möjlig­heterna att bilda regering och få igenom en budget även i minoritet.

Anna Kinberg Batra (M) vill till exempel stoppa möjligheterna att ändra ett skattebeslut i efterhand, något som de rödgröna gjorde tillsammans med SD förra hösten. Göran Hägglund önskar sig något annat sätt att rösta om statsministerposten.

Magnus Isberg är docent i stats­vetenskap och tidigare kanslichef i riksdagens konstitutionsutskott. Han varnar för att blanda ihop form och innehåll. Det talas om nya formella regler men handlar i praktiken om att kunna regera landet utan att behöva ta hänsyn till SD.

– Det är klart att den här diskussionen har kommit upp på grund av Sverigedemokraterna. Skulle man ge sig in och skapa en sådan här reglering, då får man verkligen tänka sig för så att man inte ställer till det för framtiden, säger Magnus Isberg.

Reglerna måste enligt honom vara neutrala i förhållande till politiken. Det vore mycket problematiskt att utforma ett system som egentligen går ut på att stänga ute ett visst parti, menar Isberg.

– Så kan man inte hantera det här. Det skulle vara allvarligt om man använde beslutsreglerna i riksdagen till att hindra dem att agera. Deras mandat är ju lika mycket värda som andras.

Vill man få SD ur vägen måste det ske med politiska medel, exempelvis genom att besegra dem i ett val, anser Magnus Isberg.

Han har svårt att se hur nya regler vid statsministeromröstningar skulle se ut och påpekar att det redan finns ett skydd för minoritetsregeringar på plats. Allt som krävs är att en statsminister inte har en majoritet emot sig. Att gynna minoritetsregeringar ännu mer kan leda fel, anser han.

– Det är ju grundläggande i demokratin att man har majoritetsregeln som huvudprincip. Det är inskrivet i regeringsformen.

Ett annat problem för de borgerliga är att en parlamentarisk utredning nyligen försökte ta fram nya regler för just budgetprocessen, men misslyckades i stora delar. Det bottnade i att alliansen och Socialdemokraterna maktstrategiskt har helt olika intressen. De borgerliga vill stärka möjligheterna för alliansen att regera i minoritet. S dröm är att skapa ett majoritetsstyre genom koalitioner över blockgränsen.

Utredningen kunde samlas kring nya regler för vårändringsbudgeten som kan få betydelse efter extra valet. S och MP ville dock till skillnad mot de borgerliga behålla möjligheten att ändra skattebeslut i efterhand så länge man stärker statskassan. Oenigheten gällde också hur mycket olika lagförslag en regering ska kunna stoppa in i sin budgetproposition. Eftersom budgetprocessen redan är konstruerad för att öka möjligheterna för en minoritetsregering att få igenom sina förslag kan det vara lockande att få med så mycket som möjligt.

Även detta kan skada demokratin om det dras för långt, anser Urban Hansson-Brusewitz, budgetchef på finansdepartementet och utredningens ordförande. Vissa saker bör få debatteras och beslutas av den riksdagsmajoritet som gäller i just den frågan utan att klumpas ihop med hela budgetpaketet.

– Det gäller att hitta en balansgång, annars finns en risk att en minoritetsregering överutnyttjar systemet och lägger in alltför mycket lagförslag som har liten budgetpåverkan.

Fakta. Riksdagens spelregler

När SD röstade på sitt eget, sedan på alliansens budgetförslag bröt de mot praxis att bara röstar en gång, på sitt eget förslag.

Ett förslag är att göra praxisen till regel. Det kan dock ses som en försvagning ur demokratisk synvinkel.

Reglerna för hur statsministern utses och budgetprocessen är utformade för att möjliggöra minoritetsregeringar.

En statsminister är godkänd om personen inte har en majoritet emot sig.

Budgetförslagen röstas om som hela paket. Oppositionen måste enas om helheten för att kunna fälla ett regeringsförslag.

De rödgröna partierna och SD anser att det är förenligt med reglerna att i efterhand ändra enskilda beslut så länge det stärker statskassan. De borgerliga ser det som ett regelbrott.

Källa: Riksdagen, statsvetaren Magnus Isberg