Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Det digitala valet

Experten: Viktigt att synas i sociala medier

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
Brit Stakston.

Foto: Ewa Tedesjö Brit Stakston.

Att synas i sociala medier är oerhört viktigt och det parti som inte hänger med riskerar att förlora röster i valet. Det anser mediestrategen Brit Stakston.

Att synas i sociala medier är oerhört viktigt och det parti som inte hänger med riskerar att förlora röster i valet. Det anser mediestrategen Brit Stakston.

Det är några veckor kvar till valet och partierna kämpar hårt med att nå ut med sina budskap på olika sätt. Alla partier finns i sociala medier även om aktiviteten varierar stort.

Feministiskt initiativ är mest aktiva och har exempelvis twittrat över 3000 gånger sedan i mars. Det kan jämföras med 357 tweets från Sverigedemokraterna som har twittrat minst.

– Jag tror att många politiker väljer att vara där eftersom det är där journalisterna är. Många forskare pratar om att det här är ett val där medierna sätter agendan och att sociala medier har marginell betydelse. Men man måste också fråga sig var medierna får inspel till sin agenda ifrån, säger Brit Stakston och tillägger:

– Att inte synas på alla plattformar är som om att man för några år sedan hade valt bort telefon eller hemsida.

Men det handlar inte bara om att finnas på sociala medier, enligt Brit Stakston, man måste vara lyhörd också.

– Många har så fullt upp med att få ut sina planerade budskap att de inte hinner plocka upp de ämnen som diskuteras.

Enligt Brit Stakston är hemligheten bakom att omtalas mycket och att få ut sitt budskap att fånga upp ämnen som diskuteras flitigt.

– Ett tydligt exempel på det är när Centerpartiet fångade upp grisdebatten innan valet till Europaparlamentet. De såg att frågan diskuterades och publicerade massor av material kring ämnet precis i den stund som frågan diskuterades, säger hon.

Annons:

Varför tror att Feministiskt initiativ är det parti som är mest aktiva i sociala medier?

– De har upptäckt att sociala medier är fantastiska plattformar för att organisera och omfamna diskussioner som rör deras frågor. Det centrala i valet tror jag kommer att vara mötet med väljare och Fi har förstått att mötet också kan ske på digitala plattformar.

Kan man vinna val på att vara aktiv på sociala medier?

– Jag tror att man kan förlora val på att inte finnas i alla plattformar.

Läs mer:

Partiet det pratas mest om i sociala medier

Kommentarer (1)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

gisslan-puff
Foto:AFP

 IS tar på sig dådet. Dödade polischefen – höll sedan familjen fången.

DN granskar

Tipsa oss på DN

 Lämna ditt tips anonymt DN:s reportrar granskar jäv och korruption.