Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Valet 2014

Historien talar för C och S på upploppet

Bokmärk artikel
Bild 1 av 2
Centerpartiets Annie Lööf och Socialdemokraternas Stefan Löfven befinner sig nu i slutskedet av sina respektive valkampanjer. DN:s genomgång visar att de båda partierna är de enda som gått framåt den sista veckan i de tre senaste riksdagsvalen. Foto: Roger Turesson
Centerpartiets Annie Lööf och Socialdemokraternas Stefan Löfven befinner sig nu i slutskedet av sina respektive valkampanjer. DN:s genomgång visar att de båda partierna är de enda som gått framåt den sista veckan i de tre senaste riksdagsvalen. Foto: Roger Turesson
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0

Så valspurtar riksdagspartierna

Socialdemokraterna

Ska knacka dörr hos en halv miljon väljare. Inleder en ny affischkampanj. Annonserar tungt, framför allt på nätet, under de sista dagarna. Temat är att med Socialdemokraterna blir det förändring medan alliansen vill behålla status quo. Stefan Löfven gör en turné till helgen där Stockholm och Göteborg ingår.

Miljöpartiet

En av Miljöpartiets dyraste satsningar inför valet är partiets reality­såpa ”Allt grönt”, där tittarna får följa språkrören i valrörelsen. Programserien fortsätter varje dag fram till dagen efter valet. På lördagen anordnar MP valfinal på Medborgarplatsen i Stockholm.

Vänsterpartiet

Fokuserar mycket kring förberedelser inför slutdebatterna i TV4 och SVT. Ökar också närvaron på gator och torg för att samtala med väljare. Jonas Sjöstedt fortsätter turnera ­ i landet mellan framträdanden i debatter och utfrågningar.

Moderaterna

Moderaterna lanserar en spurtkampanj på onsdag. Samtliga ministrar och andra partiföreträdare deltar i ett event från Sergels torg då nytt valmaterial presenteras. Samtidigt ökar partiet sin exponering i tv, tidningar och utomhusreklam. M planerar att ha dagliga annonser i fysiska tidningar och på nyhetssajter.

Folkpartiet

Folkpartiet ökar ­affischeringen runt om i landet den sista veckan inför valet. Centralt arbetar partiet med att peppa lokala valarbetare och förse dem med det material de behöver vid besök i skolor och vid valstugorna.

Centerpartiet

Har köpt i princip all annonsplats på järnvägsstationerna i de tre största städerna. Ska dela ut 1,75 miljoner flygblad och foldrar. Kommer att försöka lägga fokus på miljön, ett område där partiet har ett starkare förtroende än övriga allianspartier.

Kristdemokraterna

Göran Hägglund är fullbokad av olika utfrågningar och debatter men hinner även med besök i några valstugor. Partiet anordnar i veckan en större telefonkonferens med barnfamiljer. På onsdag inleder KD en ”100-timmarskampanj” för att öka tempot i valspurten.

Sverigedemokraterna

Har i veckan släppt en ny valfilm som går som tv-reklam. Satsar dessutom på tidningsannonser. Jimmie Åkesson valturnerar under veckan och avslutar med torgmöten i Malmö, Göteborg och Stockholm under lördagen.

Nu rustar partierna för de sista dramatiska dagarna före valet. Socialdemokraterna ska knacka dörr hos en halv miljon väljare och Centerpartiet delar ut 1,75 miljoner flygblad. Både C och S har anledning att hoppas på den sista veckan. Båda partierna har slutspurtat bra i de senaste valen, visar DN:s genomgång.

Nu rustar partierna för de sista dramatiska dagarna före valet. Socialdemokraterna ska knacka dörr hos en halv miljon väljare och Centerpartiet delar ut 1,75 miljoner flygblad. Både C och S har anledning att hoppas på den sista veckan. Båda partierna har slutspurtat bra i de senaste valen, visar DN:s genomgång.

På Centralstationen i Stockholm talar Centerpartiets partiledare Annie Lööf inför stressade morgonpendlare och en handfull journalister. Upplägget är i det närmaste identiskt med hur Centern inledde sin spurt inför Europaparlamentsvalet.

Även den gången hade partiet köpt i princip allt reklamutrymme på järnvägsstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Precis som i Europaparlamentsvalet satsar partiet hårt på miljöfrågorna den sista veckan. Utöver köpt reklam ska centergräsrötter under de sista dagarna dela ut 1,75 miljoner flygblad och foldrar till potentiella väljare.

Annons:

I Europaparlamentsvalet slutade det med att partiet gick framåt och fick 6,5 procent av rösterna. Annie Lööf hoppas återupprepa framgången nu.

– Då fördubblade vi vårt väljarstöd sista veckan och vi vet att det finns miljoner människor som ännu inte bestämt och som bryr sig om miljön. Centerpartiet är ett erkänt spurtparti. Jag har goda förhoppningar om att faktiskt öka den sista veckan, säger Annie Lööf.

Historien ger Annie Lööf och ledarna i de mindre partierna anledning att känna tillförsikt. Oftast är det ett mindre parti som är valrörelsens stora vinnare. Så var det 1998 då Kristdemokraterna och Vänsterpartiet gick starkt framåt eller 2002 då Folkpartiet gjorde en historisk spurt. Samtidigt brukar Social­demokraterna och Moderaterna tappa i valrörelsen.

Dessa jämförelser tar oftast upp en längre tidsperiod, där opinionsläget på våren eller tidigt i augusti jämförs med valresultatet. Tittar man på den sista veckan blir resultatet delvis annorlunda.

DN har med hjälp av opinionsinstitutet Ipsos jämfört hur opinions­läget förändrats den sista valrörelse­veckan de senaste tre valen.

Genomgången visar att Centerpartiet och Socialdemokraterna är ensamma om att ha gått framåt den sista veckan i samtliga av de tre senaste valen. I valet 2010 ökade både C och S med 1,36 respektive 1,93 procentenheter.

Annons:

Värre ser det ut för Moderaterna som tappat den sista veckan både 2002 och 2010. Mest hände i valrörelsens slutskede 2002. Då tappade partiet 4,15 procentenheter samtidigt som Folkpartiet och Socialdemokraterna ökade med 2,3 respektive 2,5 procentenheter.

Men över lag är förändringarna den sista veckan relativt små. På blocknivå har inget inträffat de senaste valen som skulle vara i närheten av att vända det opinions­underläge som alliansen befinner sig i just nu.

– I valrörelser där den ena eller andra sidan haft en stor ledning har man sett att det skett lite större rörelser mellan partierna inom blocken. Det har skett inför val där många väljare sett utgången som given, säger David Ahlin, opinionschef på Ipsos.

Socialdemokraterna som pressas av fallande opinionssiffror rullar i veckan ut en stor spurtkampanj. Landet kommer att tapetseras med nya valaffischer på Stefan Löfven respektive Margot Wallström. En halv miljon väljare ska de sista dagarna få besök av partiets valarbetare.

Stefan Löfven hoppas att skolan och jobben ska dominera valrörelsen den sista veckan. Han vågar inte garantera att Socialdemokraterna tar sig över valresultatet 2010 som partiet nu ligger under i flera mätningar.

– Det finns ingen ödeslag i politiken. Det är väljarna som avgör, men vi har det absolut i vår hand, säger han.

Läs mer:

Ewa Stenberg: Förvånas inte om en skandal dyker upp

Kommentarer (7)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

gisslan-puff
Foto:AFP

 IS tar på sig dådet. Dödade polischefen – höll sedan familjen fången.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
DN granskar

Tipsa oss på DN

 Lämna ditt tips anonymt DN:s reportrar granskar jäv och korruption.
Annons:
Annons:
Annons: