Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
DN granskar skolan

Regeringens betygförslag sågas av forskare

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0

Regeringens förslag om att sänka betygsålder till årskurs 4 sågas av forskare. ”Tror man att det här höjer resultaten så är man ute och cyklar”, säger Alli Klapp vid Columbia university.

Regeringens förslag om att sänka betygsålder till årskurs 4 sågas av forskare. ”Tror man att det här höjer resultaten så är man ute och cyklar”, säger Alli Klapp vid Columbia university.

Sedan höstterminen 2012 får alla elever betyg från årskurs 6 och uppåt. Resultatet av tidiga betyg har studerats av Alli Klapp, tidigare vid Göteborgs universitet och Högskolan Kristianstad. Hon säger att effekterna av tidigare betyg är mycket små, ibland till och med negativa.

– Min forskning visar att låg- och medelpresterande elever som fick betyg i årskurs 6 presterade sämre i sjuan, åtta och nian jämfört med de som inte fått betyg i sexan.

Annons:

I hennes studie ingick drygt 7.000 elever från 1980-talet, då kommunerna fick bestämma om eleverna skulle få betyg i årskurs 6 eller inte.

– Mina resultat ligger i fas med annan forskning. Små barn som får dåliga betyg riskerar att koppla det till sin egen person och ge upp helt i skolan. Den risken är mycket mindre med äldre barn, säger Alli Klapp.

Hon har inte mycket till övers för det nya regeringsförslaget, utan tycker att politikerna borde lyssna mer på forskarna.

– Rent personligen blir jag rätt uppgiven. Regeringen kopplar betyg till ökat lärande, men betygen påverkar inte lärandet utan det är det läraren som gör.

Finns det inget positivt med tidigare betyg?

– Det kan finnas något bra i att resultaten blir mer offentliga och därmed ökar pressen på rektorer att skjuta till resurser. Men det ska ske ändå. De flesta lärare är kompetenta och ser vilka barn som behöver stöd.

Klapps uttalanden går i linje med vad många andra pedagogikforskare sagt tidigare när diskussionen om sänkt betygsålder varit på tapeten. Skolverket har samlat en del av kritiken, men också somliga forskares positiva inställning till saken.

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

gisslan-puff
Foto:AFP

 IS tar på sig dådet. Dödade polischefen – höll sedan familjen fången.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
DN granskar

Tipsa oss på DN

 Lämna ditt tips anonymt DN:s reportrar granskar jäv och korruption.
Annons:
Annons:
Annons: