Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Reklamfilmer för miljoner ska avgöra valstrider

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0

Så mycket satsar partierna

Moderaterna
50–60 miljoner
• Ska prata med 900.000 väljare fram till valdagen.
• Har som övergripande mål att alliansen ska bli omvald, för partiets del har Fredrik Reinfeldt i intervjuer öppnat för att ett litet tapp jämfört med 2010 är sannolikt.
• Nyckelpersoner
Anders Borg, finansminister
Kent Persson, partisekreterare
Anna Kinberg Batra, gruppledare
Roberta Alenius, presschef

Socialdemokraterna
70 miljoner
• 70 miljoner på reklam, den verkliga valbudgeten är större.
• Ska prata med 1,5 miljoner väljare. 1,2 miljoner av dessa ska valarbetare träffa personligen, resten kontaktas på telefon.
• Målsättningen är 35 procent av rösterna i riksdagsvalet och 25 procent i EU-parlamentsvalet.
• Nyckelpersoner
Carin Jämtin, partisekreterare
Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
Magdalena Andersson, ekonomisk-politisk talesperson
Mikael Damberg, gruppledare
Jan Larsson, biträdande partisekreterare och valledare

Miljöpartiet
20 miljoner
• Ska samtala med 250.000 väljare, främst via rundabordssamtal, fikakvällar och möten på stan.
• 2,5 tjänster på partikansliet ägnas helt åt sociala medier.
• Nyckelpersoner
Anders Wallner, partisekreterare
Maria Ferm, riksdagsledamot

Vänster­partiet
9,5 miljoner
• Partiet lägger 9,5 miljoner kronor på valen. Distrikten har dessutom ungefär lika mycket att röra sig med.
• Målet är att ingå i en rödgrön regering efter valet.
• Kommer efter partikongressen i mitten av januari att fastslå mål för hur många väljarkontakter som ska tas.
• Nyckelpersoner
Aron Etzler, partisekreterare
Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson

Centerpartiet
70 miljoner
• Har under 2013 åter lagt större vikt vid landsbygdsfrågor och kommer att skicka ut Eskil Erlandsson på turné.
• Planerar att genomföra och följa upp 200.000 personliga samtal. ”Men jag räknar med att minst lika många samtal genomförs, utöver de som rapporteras”, säger partisekreterare Michael Arthursson.
• Nyckelpersoner
Martin Ådahl, chefsekonom
Eskil Erlandsson, landsbygdsminister

Folkpartiet
35 miljoner
• Kommer att lägga 30 miljoner kronor på reklamköp och större delen av det på tv.
• Sätter inte upp något centralt mål för dörrknackning.
• Nyckelpersoner
Maria Arnholm, jämställdhetsminister
Nina Larsson, partisekreterare

Kristdemokraterna
25 miljoner
• Värnar den traditionella valstugan och kommer att knacka dörr.
• Annonserar i tv, på nätet och på stortavlor.
• Nyckelpersoner
Acko Ankarberg, partisekretare
Ebba Busch, kommunalråd Uppsala

Sverige­­­­demo­kraterna
45–50 miljoner
• Valbudgeten är nästan en tredubblad jämfört med föregående val.
• Kommer att satsa hårt på tv-reklam och post­utskick.
• Siktar på att fördubbla antalet riksdagsmandat.
• Nyckelpersoner:
Björn Söder, partisekreterare
Linus Bylund, stabschef

Partierna kommer att spendera 340 miljoner kronor under valåret, visar DN:s beräkning. Större delen av pengarna läggs på reklam.
Reklamfilmer i tv – men framför allt på nätet – kommer att spela en större roll än i något tidigare val.
”Det är så många väljare som läser media på det sättet. Man läser tidningar och kollar på tv i telefonen, i paddan, man ser klipp på Youtube”, säger Per Nilsson, Moderaternas analys- och kommunikationschef.

Partierna kommer att spendera 340 miljoner kronor under valåret, visar DN:s beräkning. Större delen av pengarna läggs på reklam.
Reklamfilmer i tv – men framför allt på nätet – kommer att spela en större roll än i något tidigare val.
”Det är så många väljare som läser media på det sättet. Man läser tidningar och kollar på tv i telefonen, i paddan, man ser klipp på Youtube”, säger Per Nilsson, Moderaternas analys- och kommunikationschef.

Socialdemokraternas valrörelse har börjat på allvar. Valledningen, de politiska tjänstemännen och även partiledaren Stefan Löfven lämnade redan i november riksdagskansliet och flyttade in på två våningsplan på Socialdemokraternas klassiska adress Sveavägen 68.

Det största regeringspartiet Moderaterna har inte inrett ett särskilt valhögkvarter ännu, men förberedelserna är i full gång. Efter ett antal valkonferenser under hösten ska alla nymoderater kunna rabbla frågorna som ska avgöra valet i sömnen.

Annons:

– Vi måste behålla greppet om ansvaret för Sveriges ekonomi och vi måste vinna jobbfrågan där det är jämnt skägg just nu, samman­fattar Moderaternas analys- och kommunikationschef Per Nilsson.

När Socialdemokraternas val­ledare Jan Larsson beskriver partiets prioriteringar inför valrörelsen låter det så här:

– Jobben är nummer ett, sedan kommer skolan och välfärden. Vår enkla och ospännande strategi är att vi vill prata om de frågorna så mycket som möjligt.

Socialdemokraterna vill att satsningar på jobb, skola och välfärd ska ställas mot fortsatta skattesänkningar. Moderaterna vill ha konflikt om jobben, men inte skolan.

– Vi har en annan beskrivning av hur nya jobb skapas och vilken politik som krävs för att jobben ska bli fler, det är här de politiska skilje­linjerna mellan oss och Socialdemokraterna är störst. Skolan vill vi så klart diskutera, men jag känner inte att väljarna önskar att tonläget skruvas upp ytterligare, säger Per Nilsson.

Lika intressant är de frågor den ena sidan talar om – men inte den andra. Moderaterna pratar gärna ekonomi eftersom opinionsmätningarna visar att partiet är starkare än huvudmotståndaren i den frågan.

Annons:

Av samma anledning vill S-strategerna gärna prata välfärd, ett område där allianspartierna rasat i de senaste förtroendemätningarna.

De flesta partierna satsar den här gången ungefär lika mycket pengar, eller något mindre, jämfört med valet 2010. Undantaget är Sverige­demokraterna som nästan tredubblar sin budget. Totalt väntas val­rörelserna, enligt DN:s beräkning, kosta 340 miljoner kronor.

Reklamfilmer väntas att spela en större roll än i något annat tidigare val. Redan inför valet 2010 tilläts politisk tv-reklam i Sverige och den utvecklingen accelererar nu. Av­görande är att partierna flyttar över en större del av reklamkakan till digitala medier, som tidningarnas näteditioner.

Partistrategernas dröm är ­reklamfilmer som via tiotusentals delningar börjar leva sitt eget liv.

– Den stora förändringen sedan förra gången är att man måst­e ha en mer omfattande digital medie­strategi med köpt media. Det är så många väljare som tillbringar så mycket tid där, som läser media på det sättet. Man läser tidningar och kollar på tv i telefonen, i paddan, man ser klipp på You­tube, säger Per Nilsson.

Från och med EU-valrörelsen i maj kommer politiken ta enormt stor plats på gator och torg. Förutom för att få folk att rösta i EU-parlamentsvalet kommer den valrörelsen användas till att få i gång valarbetarna och till att mobilisera kärnväljarna.

Moderaterna, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet har inlett eller planerar att genomföra stora samtalskampanjer. Tillsammans kommer de att prata med 2,9 miljoner väljare.

De sista hektiska veckorna i september kommer till stor del att handla om att övertyga en förhållandevis liten grupp människor.

Socialdemokraterna har identifierat tolv procent av väljarkåren, eller 700.000 väljare, som röstade på alliansen senast men som kan tänka sig att rösta på Social­demokraterna 2014. Moderaterna siktar på att vinna tillbaka de drygt 300.000 väljare som röstade på partiet 2010 men som nu lämnat.

– De finns överallt, men är lite fler bland de som har en högskole­utbildning, de är lite fler i radhusområdena och de är lite fler i de större städerna. De är överrepresenterade i det man normalt sett kallar medelklassen, säger Jan Larsson.

Hur går det då i valet?

Det slående när man talar med representanter för de båda huvudmotståndarna är att de är rätt ense om läget i denna stund, vid supervalårets inledning.

Den rödgröna sidan leder och har ett något bättre utgångsläge än vad som var fallet vid samma tid för fyra år sedan.

Även alliansföreträdare håller med om att det blåser en viss vänstervind i Sverige, att debatten i flera frågor förskjutits åt vänster.

– Normalt är det svårt att å ena sidan mobilisera medlemmarna och å andra sidan försöka nå ut till marginalväljare. Det vi tycker oss se nu är att agendan för den grupp vi vill övertyga är väldigt lik den hos våra kärnväljare. Det gör mitt arbete lite lättare, säger Jan Larsson.

Men valet 2010 visade att det kan svänga snabbt i svensk politik.

– När vi kommer närmare valet kommer det att handla om alternativ. Nu handlar allt om oss. Det gör att jag känner tillförsikt. När valet närmar sig handlar det faktiskt om att ha en trovärdig politik säger Per Nilsson.

Jan Larsson pekar på att Social­demokraterna normalt tappar några procentenheter i val­rörelsens slutskede.

– Vi får räkna med att ta lite stryk de sista månaderna. Jag skulle sova bättre nätterna kring midsommar om vi har ett par procents försprång i alla fall, säger han.

Kommentarer (6)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

gisslan-puff
Foto:AFP

 IS tar på sig dådet. Dödade polischefen – höll sedan familjen fången.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
DN granskar

Tipsa oss på DN

 Lämna ditt tips anonymt DN:s reportrar granskar jäv och korruption.
Annons:
Annons:
Annons: