Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
Valet 2014

Ris och ros för årets valaffischer

Bokmärk artikel
Bild 1 av 24
”Moderaterna verkar inte lägga många kronor på sina valaffischer. Det är ganska mycket text, som inte är så vanligt. Sedan en informell bild av Reinfeldt med Borg i bakgrunden, vilket är intressant i sig: röstar du på M får du Reinfeldt och Borg i bakgrunden”, säger professor Bengt Johansson.
”De kör exakt samma upplägg som man har haft i valet 2010, i EU-valet och det här valet. Man har bestämt sig för att så här ser en FP-affisch ut. Det är blå färg, knappen med partiloggan och raka budskap som "lärarna ska bestämma, rösta för skolan".”
”Centerpartiet kör numera sin plankaffisch, det började de egentligen med redan 2010. Närodlad politik är något man försöker driva och det är lite nytt. Det här är en centeraffisch, det ser man på långt avstånd. Sedan kör man lite ordvitsar, vilket tidigare har varit MP:s favoritgrej. Det här är ganska lyckat.”
”De verkar ha fått kalla fötter efter förra valets kampanj då Göran Hägglund stirrade på olika djur. Det var det roligaste som hände med valaffischer på väldigt länge. Nu ser han bister ut och inte alls avslappnad, vilket inte är något man brukar förknippa med honom. Det känns som ett steg tillbaka.”
”Det är ganska få konkreta förslag och det är ett av de partier som är minst precist i vad de vill göra i sina affischer. Jag kan tycka att de inte har lyckats jättebra. Det finns inget nyskapande i det, kanske bara att Löfven själv ser väldigt informell ut med uppkavlade skjortärmar och en nästan sladdrig skjorta.”
”Det är väldigt tunga bilder, vilket är ovanligt för Miljöpartiet. De håller kvar vid ordvitsarna: "politiken måste bli varmare, inte klimatet". Men de är inte lika roliga som vanligt. Det känns som att de försöker bli lite mer regeringsfähiga.”
”Det finns ingen riktig linje i affischerna, ingen riktig kampanj som de försöker få att hänga ihop. Man har övergivit linjen att ha konstnärligt utformade affischer, detta liknar vilket annat parti som helst. Det skulle kunna ha varit mycket mer attackerande vilket jag nästan hade förväntat mig.”
”De har tidigare haft väldigt mycket blått och gult, och inte lila och rosa, i sina kampanjer. Det gör att de verkligen sticker ut mot hur affischerna brukar göra. Man försöker bredda profilen på partiet med en mjukare framtoning.”
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0

Socialdemokraterna och Moderaternas valaffischer är de minst konkreta - SD:s den som tänjer på gränserna mest. DN har låtit Bengt Johansson, professor i politisk kommunikation, analysera valrörelsens valaffischer.

Socialdemokraterna och Moderaternas valaffischer är de minst konkreta - SD:s den som tänjer på gränserna mest. DN har låtit Bengt Johansson, professor i politisk kommunikation, analysera valrörelsens valaffischer.

Och trenden är tydlig.

– De är inte så glättiga. Man drar mer på estetiken och jobbar mycket med informella partiledare, säger han.

Annons:

Bengt Johansson är professor i politisk kommunikation och har skrivit en bok om politiska valaffischer. Den av riksdagspartiernas affischkampanjer som han ger högst betyg är Miljöpartiets, som trots en mörk ton och mindre humoristiska inslag än vanligt, går hem bäst.

– Det är snygga bilder, det är lite kul trots allt med bilderna med pulkan och så vidare. De kunde ha gjort ett bättre val med partiledarna, den är riktigt tråkig. Men de andra får mig att haja till i alla fall.

Och vilken är näst bäst?

– SD är den som jag tycker är näst bäst. Det är den som är ovanligast och bryter förväntningarna. Sedan är det lite vågat också att låta Jimmie Åkesson ta det där klivet som jag inte har sett någonstans, någonsin tidigare. Det är unikt, säger Bengt Johansson.

Minst konkreta i sina budskap är Socialdemokraternas och Moderaternas, enligt Johansson.

– Det brukar vara så med de partier som har blivit statsbärande. Då är man inte lika konkret och vass. Man står nästan över det. Det har synts länge i Socialdemokraternas kampanjer men nu även hos Moderaterna.
När han får frågan om han kan utveckla sitt omdöme om M-kampanjen blir han först tyst. Sedan säger han:

Annons:

– Moderaterna verkar inte lägga många kronor på sina valaffischer. Det är ganska mycket text, som inte är så vanligt. Sedan en informell bild av Reinfeldt med Borg i bakgrunden, vilket är intressant i sig: röstar du på M får du Reinfeldt och Borg i bakgrunden.

Årets valaffischer följer ett invant mönster som har varit gällande i Sverige sedan 1990-talet. Budskapen syftar till att skapa en image och ett förtroende, och handlar betydligt mindre om att smutskasta motståndaren än de gjorde förr, enligt Bengt Johansson.

Kampanjer som Moderaternas Stockholmssatsning, där partiet varnar för ett rödgrönt maktskifte, är nämligen ingenting nytt i svensk politik.
Tvärtom har svenska valaffischer blivit snällare med åren, menar han.

–"Negative campaigning" var mycket vanligare på 20- och 30-talen. I dag har affischerna blivit mer utslätade och bygger mer på en stillsam humor, om någon alls.

Bland forskare går meningarna isär om vilka effekter smutskastningskampanjer har på väljarna. Bengt Johansson tror inte att kampanjer som Stockholmsmoderaternas måste leda till politikerförakt.

– Jag är inte så värst upprörd över affischkampanjen, den livar upp lite. Sedan kan de som inte är intresserade av politik ta det som en intäkt för att inte bry sig, säger han.

Kommentarer (5)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

arlanda_1000
Foto:TT

 Försenade avgångar. Oklart när problemet kan vara avhjälpt.

Weigl-lovin-1000
Foto:TT

 Ifrågasatte både frisyr och kläder. ”Svårt att diskutera kvinnors utseende.”

 DN:s Catia Hultquist: Men idag, inte är det väl några kvinnor som är slavar under förlegade utseenderegler?

Catia-Hultquist

 Slog ned i park i centrala Paris. Minst elva personer skadades, varav sex allvarligt.

askan
Foto:AFP
Annons:
kallstrom288
Foto:Bildbyrån

 ”Känns som ett bra läge.” Kim Källström tackar för sig efter sommarens EM-turnering.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: