Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-15 05:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/debatt/myt-att-svt-givit-efter-for-kommersiella-krafter/

DN Debatt

DN Debatt. ”Myt att SVT givit efter för kommersiella krafter”

Ny undersökning om public service-kanalerna: I SVT 1 och SVT 2 står det informationsinriktade programutbudet för största ökningen av sändningstid.Sveriges Television har inte blivit mer inriktat på förströelse, nöje och underhållning som så ofta påstås i debatten om public service. Snarast tvärtom. Sedan sekelskiftet har förhållandet mellan utbuden av nyhets/faktaprogram, underhållningsprogram och sportprogram i SVT legat i stort sett stilla, med viss ökning av antalet informationsinriktade programtimmar. Dock är det ett dilemma för SVT att den alltmer pockande marknadsföringen och inramningen av programmen gör att även SVT:s programutbud ibland felaktigt uppfattas som kommersiellt, skriver medieprofessorn Kent Asp.
Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in