Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 09:17 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/debatt/stoppa-de-livsfarliga-vardetransporterna/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Debatt

Stoppa de livsfarliga värdetransporterna

Fallet med rånarna som dödade en polis aktualiserar påtagliga bris ter i dagens system med värdetransporter. Det är sorgligt att efter varje rån höra ansvariga från bevakningsföretaget hävda att gällande säkerhetsföreskrifter följts. I så fall är ju dessa inte tillräckliga o måste omprövas! Det är dags att stoppa de livsfarliga, vansinniga värdetransporterna.

Handelns företag, som tillhör de drabbade, har länge försökt angripa brottsligheten på flera plan. Bland annat krävs att man försvårar tillgången på illegala vapen genom hårdare kontroll av dem som legalt innehar vapen, hårdare straff för olaga vapeninnehav och dessutom måste väpnade rån alltid bedömas som grovt rån.

Men sådana åtgärder kan aldrig helt lösa problemet. Vi kommer även i framtiden att möta beväpnade rånare, vilket innebär att värdetransporterna är sårbara även om de har eskortfordon.

Ifrågasätt därför hela systemet med värdetransporter. I alla år har bevakningsföretagen ombesörjt transporterna från banker, postkontor och butiker. Det har ingått som en del i bevakningsverksamheten. Ofta har man knutit till sig kunder just med denna tjänst och därmed också fått sälja andra tjänster. Värdetransporterna är för det mesta en liten del av det totala bevakningsuppdraget, och det förefaller vara en olönsam hantering. Det kostar mellan 60 och 250 kronor att få pengar hämtade i en butik av två väktare i ett fordon värt drygt en miljon kronor. Att detta inte ger bevakningsföretaget resurser för att satsa på nya säkerhetssystem - som brukar utlovas efter varje rån - är uppenbart.

Därutöver har bevakningsföretagen att kämpa med intern oärlighet, vilket innebär att ett framtida system måste skydda pengarna för både rånare och personal. Fordon, väskor, in- och utlastningsplatser måste ha en teknik som förhindrar att någon kommer över pengarna.

Redan i dag finns teknik som sällan utnyttjas. Det finns speciella väskor där pengarna förstörs om väskan öppnas av obehöriga eller avlägsnas från väktarna. Det finns möjligheter att pejla in både fordon och väskor som stulits. Det finns slussar där väktarna inte behöver lämna fordonet när de ska lasta och lossa.

Det är inte bara bevakningsföretagens fel att inte tekniken används. Nya köpcentra byggs utan någon som helst tanke på säkerheten vid värdetransporter. Butikerna är inte heller byggda så att transporterna kan ske säkert.

Nu är hög tid att sätta till alla resurser för att bryta dagens skrämmande rånutveckling. Därför bör värdetransporttjänsten lyftas bort från bevakningsföretagen. Bilda i stället ett gemensamt bolag med alla berörda parter - försäkringsbolag, bank, post, handel, hotell, restaurang, bevakningsföretag med flera tillsammans. Låt oss tackla problemen systematiskt och från grunden. Alla parter skulle vinna på att arbeta mer förebyggande, i stället för att ta smällarna efter varje nytt rån.

DICK MALMLUND

Säkerhetschef i Sveriges köpmannaförbund

DN 19/2 1992

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt