Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Debatt

”Vi kräver att få bestämma 
över lärarnas arbetstider”

198 skolchefer sätter press på arbetsgivarna: Om skolreformerna ska lyckas måste lärarnas arbetstider bli mer flexibla.
Dagens läraravtal har sina rötter i en annan tid, i en annan skola. Vi kräver därför ett modernt arbetstidsavtal som vidgar rektorernas möjligheter att disponera lärarnas tid utifrån elevernas behov av stöd och undervisning. Matematikläraren kanske vill och bör jobba annorlunda än till exempel idrottsläraren, skriver 198 skolchefer från hela landet.

I årets avtalsrörelse är frågan om lärarnas arbetstider en av de viktigaste på den offentliga sektorns område. Dessvärre står parterna – arbetsgivaren SKL, Sveriges Kommuner och landsting, och de två lärarorganisationerna – långt från varandra.

Det är därför som vi, cirka 200 skolchefer i kommuner och kommunalförbund, vill lyfta fram det stora behovet av att kunna teckna ett modernt arbetstidsavtal för Sveriges lärare. Vad skolan behöver är ett läraravtal som vidgar skolans och rektorernas möjligheter att disponera lärarnas tid med utgångspunkt från elevernas behov av stöd och undervisning. Rektor är ytterst ansvarig för skolans resultat och måste därför ges ett avgörande inflytande över skolans resurser, det vill säga även lärarnas hela arbetstid. Förutsättningen för att lyckas med att genomföra de reformer som statsmakterna beslutat om och som syftar till att höja kvaliteten i skolan bygger på att skolan måste bli mer flexibel i användningen av sina resurser.

Det är uppenbart att dagens läraravtal har sina rötter i en annan tid och i en annan skola än dagens, ett avtal där rektor inte får tillgång till 10 timmar av lärarens veckoarbetstid .

Vi vill se ett modernt arbetstidsavtal som öppnar upp för enskilda skolor att skapa en flexibel arbetsorganisation som stödjer lärande och elevers olika behov av stöd i sitt lärande. I omtanke om lärarnas arbetsmiljö vill vi också ha en normalisering av lärares arbetstid.

Vi kräver att lärarfacken ger de kommunala skolorna samma möjlighet som avtalet med friskolor ger, det vill säga möjlighet att teckna avtal om 40 timmars arbetsvecka, och där ferietjänsten ersatts med semester. Det som verkar vara omöjligt i den kommunala skolan är redan genomfört i den privata sektorn. I flera av de kommuner där vi är verksamma har vi därför fått en ordning där det gäller olika villkor för lärare inom den kommunala skolan och inom friskolorna. Vad lärarorganisationerna därmed accepterar är att vi får olika konkurrensförutsättningar mellan kommunala skolor och friskolor, vilket inte är bra och på sikt äventyrar detta förhållningssätt den kommunala skolans framtida existens.

Det ska vara upp till varje skola att själv bestämma om lärarnas veckoarbetstid ska uppgå till 40 timmar med semester eller som i dag 45 timmar med ferietjänst. Det ska till och med vara möjligt att ha olika individuella avtal på en och samma skola. Sunda förnuftet säger att lärare som undervisar i olika ämnen och i olika årskurser har väldigt olika behov av att förbereda lektioner och rätta prov. Läraren i matematik kanske vill och bör jobba på ett annat sätt än läraren i idrott och hälsa.

Vi inser att ett modernt arbetstidsavtal som vi förordar, ställer krav på oss och våra rektorer när det gäller ledning, resursanvändning och dialog på våra skolor. Detta är ett ansvar som vi skolchefer självklart är beredda att ta och vi har stor tillit till våra skolledare och lärare. Vi har ansvar för att alla skolor i våra respektive kommuner håller en hög undervisningskvalitet och att föräldrar och elever ska känna trygghet i att skolan både är en bra miljö att vistas i och ger eleverna en bra kunskapsbas.

Det är skolans ansvar att alla elever blir sedda och att de får den hjälp som de behöver. Oavsett om eleverna går i en kommunal skola eller i en friskola behöver de närvarande och tillgängliga lärare.

För elevernas skull måste därför lärarorganisationerna tillåta att enskilda rektorer och lärare också i den kommunala skolan får möjlighet att komma överens om hur lärarnas tid ska planeras för att undervisningstiden ska vara skolans viktigaste resurs. Och för elevernas skull måste SKL vara berett att driva frågan om lärarnas arbetstid.

198 skolchefer i:

Ale, Alingsås, Alvestad, Arjeplog, Askersund, Bjurholm, Bjuv, Boden, Bollnäs, Borlänge, Botkyrka, Boxholm, Bromölla, Burlöv, Båstad, Danderyd, Eksjö, Enköping, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Falun, Gislaved, Gnesta, Gnosjö, Gotland, Grästorp, Gullspång, Gällivare, Göteborg, Göteborg Askim, Göteborg Backa, Göteborg Biskopsgården, Göteborg Frölunda-Högsbo, Göteborg Gunnared, Göteborg Härlanda, Göteborg Kortedala, Göteborg Kärra-Rödbo, Göteborg Linnéstaden, Göteborg Lundby, Göteborg Lärjedalen, Göteborg Majorna, Göteborg Södra skärgården, Göteborg Torslanda, Göteborg Tuve-Säve, Göteborg Tynnered, Göteborg Älvsborg, Göteborg Örgryte, Götene, Habo, Halmstad, Heby, Hofors, Huddinge, Hudiksvall, Hultsfred, Hällefors, Härryda, Höganäs, Jokkmokk, Jönköping, Karlshamn, Karlskrona, Kil, Kiruna, Knivsta, Kristianstad, Kungsbacka, Kungsör, Kungälv, Kävlinge, Köping, Laholm, Landskrona Kävlinge och Svalövs gymnasieförbund, Lekeberg, Leksand, Lerum, Lidköping, Lilla Edet, Ludvika, Lund, Lund Öster, Lysekil/Sotenäs, Malmö, Malmö Husie, Malmö Hyllie, Malmö Limhamn Bunkeflo, Malmö Kirseberg, Malmö Oxie, Malmö Södra innerstaden, Mariestad, Mark, Markaryd, Mellerud, Mjölby, Mora, Mullsjö, Mölndal, Mönsterås, Mörbylånga, Nora, Nordanstig, Norra Värmlands utbildningsförbund, Norrtälje, Nynäshamn, Ovanåker, Oxelösund, Pajala, Partille, Perstorp, Ragunda, Ronneby, Sala, Sandviken, Simrishamn, Sjöbo, Skara, Skellefteå, Skurup KSU, Skövde, Smedjebacken, Sollentuna, Sotenäs, Staffans­torp, Stenungsund, Stockholm, Storfors, Strängnäs, Sundbyberg, Svalöv, Svedala, Sydskånska gymnasieförbundet, Säffle, Söderhamn, Södertälje, Sölvesborg, Tibro, Tjörn, Tomelilla, Tranemo, Tranås, Trelleborg, Trollhättan, Trosa, Tyresö, Täby, Töreboda, Ulricehamn, Upplands-Bro, Vallentuna, Vansbro, Varberg, Vellinge, Vimmerby, Vingåker, Värmdö, Värnamo, Västervik, Ådalen, Åsele, Älmhult, Älvkarleby, Ängelholm, Öckerö, Örkelljunga, Örnsköldsvik, Östersund.

Se undertecknarnas namn på DN.se/debatt