Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-06-27 10:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/coops-nya-vd-forandringarna-kommer-att-svida/

EKONOMI

Coops nya vd: Förändringarna kommer att svida

Sonat Burman-Olsson hämtades från Ica för att få ordning på den krisande kooperationen. I måndags gjorde hon sin första insats som ny vd för Coop Sverige och betalade in medlemsavgiften på symboliska hundra kronor. Nu väntar ett hårt arbete för att få hela Coop-orkestern att spela i takt.

Sonat Burman-Olsson är musikintresserad. Hon lyssnar ofta på opera och då gärna Verdi och jämförelsen med att vara vd för en stor koncern och att leda en orkester ligger därför nära till hands för henne.

– Att vara ny chef handlar till stor del om att lyssna in, få de olika kompetenserna i organisationen att bli samspelta, säger hon.

Vi sitter i bilen efter ett snabbt studiebesök på Coop Sundby Park norr om Stockholm, en av kooperationens nyetablerade stormarknader. Och betydligt fler insikter i den kooperativa verkligheten ska det bli. I stort sett hela sommaren är vikt för resor och möten med chefer och konsumtionsföreningar i hela landet för Coop Sveriges nya vd.

Hon har precis satt sig till rätta på vd-stolen. Det har gått drygt en vecka efter att en sex månaders lång karantän brutits. Den följde på att hon bestämt sig för att sluta som vice vd och finanschef på Ica och i stället gå över till den värsta konkurrenten.

Mellan KF:s och Icas huvudkontor i Solna är det något hundratal meter. För 55-årige Sonat Burman-Olsson är steget större i en annan bemärkelse. Hon går från en relativt anonym tillvaro till att hamna i offentlighetens ljus som högsta ansvarig för närmare 3,4 miljoner medlemmar.

– Det innebär att jag kommer att få göra omprioriteringar av min egen privata tid, konstaterar hon.

Inom dagligvarubranschen och andra delar av svenskt näringsliv är Sonat Burman-Olsson dock ingen okänd person. Hon har ett förflutet på såväl Electrolux som BP. Hon har också arbetat för Siemens och sitter i styrelserna för Lindab, tredje AP-fonden och Svensk Handel.

I mars 2013 utsågs hon till årets klättrare av tidningen Veckans affärer. Ett år senare kom ännu ett kvitto på hennes framgång när hon blev utnämnd till årets mäktigaste kvinnliga direktör i svenskt näringsliv enligt samma tidning.

Ytterligare ett erkännande av hennes betydelse, men nu för KF och Coop Sverige, är hennes nya lön, 10 miljoner kronor om året. Hennes lön hamnar klart över hennes företrädare Frank Fiskers vars lön var drygt 7 miljoner kronor. Sonat Burman-Olsson når däremot inte upp till de ersättningar som Ica och Axfood ger sina chefer. Hennes lön anses enligt KF:s policy dock vara marknadsmässig men för den skull inte marknadsledande.

– Det är en årlig fast ersättning, jag har ingen rörlig del eller bonusar, säger Sonat Burman-Olsson.

Samtidigt betonar hon allvarligt att pengarna i sig inte var hennes drivkraft för ta jobbet. Allvaret i rösten står i klar kontrast mot hennes för övrigt öppna sätt att möta sin omgivning och inte minst de nya medarbetare hon träffar när vi vandrar igenom den stora öppna ljusgården på huvudkontoret.

Så hur förbereder sig en av Sveriges mäktigaste kvinnor i svenskt näringsliv på den nya arbetsuppgiften? Den flera månader långa påtvingade ledigheten mellan uppdragen blev en stor befrielse, en lättnad efter att ha arbetat hårt och intensivt i flera år med att göra Ica börsfähigt bland annat, slår hon fast.

– Det är en rekommendation att ta ledigt efter ett hårt arbete. Jag fick under min karantäntid möjlighet att umgås mycket med familj och vänner.

Du kände dig inte illojal mot din arbetsgivare när det stod klart att du skulle gå till en konkurrent?

– Nej, definitivt inte illojal. I stället kändes det naturligt och nyttigt att få röra på sig, jag lämnade dessutom med flaggan i topp, säger hon.

Än är det för tidigt att förvänta sig en klar och tydlig programförklaring från den nya Coop-chefen. När Anders Sundström, KF:s styrelseordförande, i november förra året avslöjade att valet av ny vd för det nybildade bolaget Coop Sverige AB fallit på Icas vice vd konstaterade Sonat Burman-Olsson ”att KF och Coop är i en stor förändringsprocess mot att bli en dagligvaruaktör med god lönsamhet”. Vad säger hon i dag?

Ja, först tänker hon skaffa sig en 360-graders vy över hela bolaget och Sonat Burman-Olsson låter händerna svepa runt i en cirkel i luften. När det är klart ska också hennes långsiktiga plan, vår plan betonar hon, presenteras.

– Det är en stor utmaning att vända ett bolag som har problem. Det kommer förmodligen att svida lite här och där, konstaterar hon.

Sedan utvecklar hon detta med att det kommer att hända saker i företaget men att det inte handlar om att köra över någon.

Sonat Burman-Olsson beskriver sig själv som en ganska drivande person, orädd och som står upp för saker och ting. Samtidigt försöker hon se på världen med positiva ögon.

Hur tänker hon bygga sitt ”team”? Blir det förändringar i närmaste leden under henne? Svaret blir inte helt oväntat att hon redan har fått ett bra och kompetent lag att jobba ihop med.

Men att leda kooperationen har hittills inte varit någon lätt uppgift. De företrädare som tagit på sig vd-rollen har ofta fått slita hårt när den kooperativa rörelsen stretat emot. Vissa föreningar har till och med gått egna vägar och skaffat sig egna livsmedelsindustrier som leverantörer.

Det har varit en sammanhållning under den kooperativa flaggan men samtidigt ändå inte.

Anders Sundström styrde upp mycket av avarterna när han tog över rodret för drygt ett år sedan genom att skapa Coop Sverige och göra sig av den tidigare vd:n Frank Fiskers som under sin korta tid på posten kommit på kant med de flesta.

Men att förändringen innebär att Sonat Burman-Olsson tar plats vid ett dukat bord är att hoppas på för mycket. Vilket hon också säger sig vara väl medveten om.

De KF-ägda Coop-butikerna har inneburit förluster under en följd av år. Återbäringssystemet som infördes 2010 men som snart är ett minne blott gjorde definitivt inte tillvaron lättare. Nu sätter Anders Sundström ett nytt verktyg i hennes händer, ett poängbaserat medlemsprogram som kooperationen hoppas mycket på. Till programmet kopplas också en rad olika samarbetspartners som till exempel Polarn o Pyret, Akademibokhandeln och nu senast SAS Eurobonusprogram.

– Det är viktigt med lojalitetsprogram, det har alla i vår bransch och jag utgår ifrån att de som utformat vårt nya poängsystem har gjort ett gediget arbete. Jag vet att det nya programmet i hög grad är skapat tillsammans med våra medlemmar och bygger på deras önskemål.

Hennes ambition är också att Coop ska finnas där kunderna finns. Det innebär bland annat att sälja mer över internet i framtiden. Konkurrensen på näthandeln med mat ökar stadigt och Coop har, för att möta en planerad satsning från Ica senare i år, nyligen sänkt sina nätpriser med 10 procent.

– Även om andelen är relativt låg just nu måste vi räkna med att dagligvaruhandeln kommer att ske genom fler kanaler i framtiden. Vi ska finnas där kunderna vill handla, oavsett kanal eller fysisk plats, konstaterar Sonat Burman-Olsson.

Hennes bild av Coop är att det är ett starkt varumärke även om det fått sig en och annan törn. En annan styrka är medlemmarna.

– Det är en styrka att vara tillsammans och kooperationen är unik i sitt slag. Du kan vara en stjärna men du kan inte göra allt själv, säger hon.

Sonat Burman-Olsson skiner upp när hon får frågan om hon är konsummedlem.

– Yes, jag betalade in avgiften i morse.

Sedan berättar hon att familjen bor mitt emellan två Coop-butiker på Lidingö. Även hennes nya arbetsplats tilltalar.

– Jag älskar kontoret. Det andas Coop, det är grönt och naturligt och själv sitter jag på våningen ”Glöd”.

Sonat Burman-Olsson brinner för matkvalitet. Den ska stå i första ledet, betonar hon. Mottot är bra, prisvärda, ekologiskt hållbara varor.

Du kommer från Ica som drabbades av köttfärsskandalen, flera butiker sålde gammal köttfärs. Kan det hända hos Coop under din ledning?

– Vi ska sträva efter bra kvalitet men ingen kan svära på vad som kan hända ute i en enskild butik. Det är omöjligt att garantera något helt.

På frågan om kvaliteten på danskt griskött som blivit hårt ifrågasatt och om Coop:s nya vd kan tänka sig att bojkotta danskt fläskkött blir svaret lite mer avvaktande.

– Vi ska vara transparenta och tala om vad vi har på våra hyllor. 75 procent av grisköttet som vi säljer är faktiskt svenskt, säger hon.

Förutom att få med sig organisationen och fart på försäljningen hör butiksnätet till de stora ut­maningarna Sonat Burman-Olsson nu ställs inför som ny vd. Coop har sedan några år tillbaka stängt ett antal olönsamma butiker. De andra kräver såväl en ordentlig upprustning som modernisering.

– Butikerna är en ständigt pågående process. Vi har en stor etableringsavdelning som ständigt ser över våra butikslägen med tanke på hur bostadsområden och nya vägar tillkommer, säger Sonat Burman-Olsson.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt