Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 06:10 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/expandera-utomlands-en-konst-i-sig/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Expandera utomlands en konst i sig

För två år sedan lärde entreprenören Christian Bergenstråhle känna konstnären Catrine Näsmark och fick idén att sälja hennes konst på ett annorlunda sätt. Konstverken trycks på plexiglas och säljs för en relativt billig peng.

Det första året var Xiko Art endast en onlinebutik. Sedan skaffade Christian Bergenstråhle en lokal på Scheelegatan i Stockholm.

– Det blir en helt annan sak när man får se konsten live, säger han.

Konstverken kallas för ”plexiografier” och är en reproduktion av en originalmålning eller ett fotografi. Varför han valt att använda sig av just plexiglas är inte särskilt svårt för Christian Bergenstråhle att svara på.

– Jag gillar plexi. Bland annat ­eftersom det gör det lättare att ljussätta konsten, säger han.

Hittills är det ett tjugotal konstnärer och fotografer som valt att samarbeta med Xiko.

– Konstnärerna är nöjda. Deras verk kommer ut som plexiografier i fler hem och fler människor får upp ögonen för deras konst, säger Christian Bergenstråhle.

Just nu jobbar han halvtid med Xiko och resterande tid med sitt konsultbolag inom kommunikation och marknadsföring.

I november fick han en inbjudan att delta på mässan Business of design week i Hongkong med Xiko och har sedan dess återvänt flera gånger för att knyta kontakter.

– Jag har bland annat signat en italiensk konstnär som jag träffade där. Han tyckte att konceptet lät spännande och hittills har jag sålt tre av hans verk, säger Christian Bergenstråhle.

Han har under senare tid övervägt att expandera verksamheten internationellt och kommer inom kort inleda ett samarbete med den svenska New York-baserade kafékedjan Fika.

– Där har jag en utmaning. I dag är verksamheten privat finansierad, men ska man ta in riskkapital eller jobba med den nykollaborativa ekonomin, till exempel crowdfunding? Tar jag in kapital kan jag anställa fler säljare till exempel, ­säger Christian Bergenstråhle.

Han har också andra funderingar på hur expansionen ska se ut.

– Jag satsar först och främst på Hongkong och USA. Ska man då starta ett amerikanskt bolag? Hur ska man sätta ihop en styrelse? Vad är taktiskt smart i det här läget, undrar Christian Bergenstråhle.

Startår: 2013.

Anställda: 2.

Omsättning:

Strax under en miljon.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt