Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

"Huvudkontors placering viktig"

Var bolagens huvudkontor finns placerat är betydelsefullt. Enligt Pontus Braunerhjelm på SNS kan det berätta hur förutsättningarna är för att bedriva verksamhet i landet.

UNDER DE SENASTE decennierna har huvudkontorens roll förändrats. Från att ha varit stationerade nära produktionen väljer vissa bolag att styra företaget från platser utanför Sverige. Den symboliska betydelsen av att huvudkontoret är placerat i Sverige är viktig. Det menar Pontus Braunerhjelm, vice vd och forskningsledare på SNS, Studieförbundet Näringsliv och samhälle. Men han hävdar att det har minskat i betydelse sedan mitten av 1990-talet.

- Dramatiken har avtagit, men var huvudkontoret ligger har fortfarande stor effekt, för det indikerar om förutsättningarna för verksamhet är goda i Sverige. Det samlas mycket kompetens runt ett huvudkontor, så det är klart att det har en stark symbolik var det ligger.

Den faktiska betydelsen av var huvudkontoret finns beror till stor del på hur sektorerna runt ett större företag ser ut.

- Kopplingen mellan kund och underleverantör är viktig, och i Sverige har vi avancerade tjänsteföretag på underleverantörsnivå. Flyttar huvudkontoren riskerar vi ett utflöde av underleverantörer.

Braunerhjelm hävdar även att det är bra med huvudkontor inom landet för att de fungerar som utbildningsinstanser.

- Man riskerar att de utbildade söker sig utomlands om det inte finns något huvudkontor inom landet att avancera till, dessutom bör individskatten sänkas till nivå med konkurrentländernas för att behålla de välutbildade.

Regionerna Stockholm, Göteborg och Öresund har förutsättningarna för att locka bolag att placera ledningen där. För fördelarna finns som ren miljö, liten trafiktäthet och bra utbud av restauranger, men vid fusioner hamnar huvudkontoret ofta utomlands.

- Jag tycker att det är lite märkligt och det borde gå att ändra på eftersom Sverige har en tradition av stora företag.

Det är inte bara företag som väljer att flytta huvudkontoret från Sverige, det finns även bolag som går motsatt väg. Men det anser Braunerhjelm är företag som mer bär karaktären av att vara försäljningskontor som sällan sysslar med forskning och utveckling.

- Det intressanta är att se vad företagen har för verksamhet, inte hur många som flyttar huvudkontoret in eller ut från landet. Tror man på kunskap som motorn i tillväxten är det viktigt att behålla de företagen. Som inflödet av huvudkontor ser ut nu handlar det främst om försäljningskontor.

Stefan Fels

stefan.fels@dn.se

08-738 19 18