Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Köket har blivit en statussymbol”

Allt fler svenskar väljer att satsa på nytt kök. Och det är dyra, exklusiva skåpinredningar som gäller. På bara fem år har branschen vuxit med mer än 50 procent. 
Trots att det är måndagseftermiddag har säljarna i Kviks köksbutik i Upplands Väsby fullt upp. Butikschefen Sebastian Borgvall står och visar skåpluckor för Ann du Rietz och Marcus Norlén, som står och tvekar mellan två snarlika modeller i vitkalkad ek. I dag hoppas de äntligen kunna beställa sitt kök efter att ha tittat runt både länge och väl.

– Den lägenhet vi har köpt i Sollentuna är ett riktigt renoveringsobjekt, säger Ann du Rietz. Så vi känner att det är värt att fräscha upp den med ett modernt kök.

Det är något de är långtifrån ensamma om. Påeldade av tv-program och oräkneliga inredningstidningar köper svenska folket kök som aldrig förr. De senaste fem åren har de svenska kökstillverkarna ökat sin omsättning med 56 procent.

Men uppgången hänger inte ihop med att antalet nya kök skulle ha ökat särskilt mycket. Snarare handlar det om att de som verkligen säljs har blivit alltmer påkostade och exklusiva. Folk lägger betydligt mer pengar på sina kök både när det gäller skåpinredning och vitvaror.

– Kunderna är mer medvetna än de var tidigare, säger butikschefen Sebastian Borgvall. Köket ska fungera som mötesplats på ett annat sätt än förr och då ställer de hög­re krav.

Staffan Brege, professor i industriell ekonomi på Linköpings universitet, har tittat på köksbranschen i sin forskning. Han känner igen sig i Sebastian Borgvalls bild.

– Köket har blivit en statussymbol, säger han. Något man använder för att uttrycka sin identitet och förverkliga sig själv. Samtidigt har branschen blivit mycket mer kundorienterad; bland annat genom att erbjuda nya typer av skåp och ta ansvar för monteringen.

De senaste årens utveckling med rekordlåga räntor och skyhöga huspriser i storstäderna menar han också spelar in. Även om ett kök är en rejäl investering märks den mindre nu, när husen ändå är så pass dyra.

– Många ser det som ett sätt att toppa sin husinvestering, säger han. Den dag man ska sälja är det ett plus i kanten om köksluckorna kommer från en finare tillverkare som Kvänum.

Utvecklingen har lett till stark tillväxt och växande vinster för de svenska och nordiska kökstillverkarna. Efter att fram till nu ha varit i det närmaste ohotade på hemma­plan har de den senaste tiden fått alltmer konkurrens från utländska firmor. Senast i raden var tyska Noblessa, en av Europas största kökstillverkare, som i fjol gick in i Sverige med aggressiv marknadsföring.

Men enligt Bengt Friberg på organisationen Sveriges Möbelindustri finns det största hotet mot de svenska tillverkarnas obrutna vinstkurvor snarare på hemmaplan. Med sina många gånger likvärdiga produkter till väsentligt lägre priser har Ikea den senaste tiden tagit allt större marknadsandelar.

Staffan Lindberg

staffan.lindberg@dn.se 08-738 22 14