Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-24 09:48 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/ny-aktor-pressar-priset/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Ny aktör pressar priset

För ett år sedan, den 21 mars, gick jungfruresan för MTR Express tåg mellan Stockholm och Göteborg. En lyckad satsning förklarar företagets vd Johan Söör. – På ett år har vi fått 15–20 procent marknadsandelar på sträckan, säger Johan Söör.

I 150 år har SJ, Statens Järnväg, haft ett tågmonopol på sträckan Göteborg och Stockholm, något som i och med etableringen av MTR Express tågresor 2015 bröts.

– Vi uppskattar att vår marknadsandel är på 15–20 procent av resorna mellan Stockholm och Göteborg. Det ser vi som en fjäder i hatten att vi lyckats ta så stor del av marknaden på så kort tid, säger Johan Söör.

SJ har trots detta inte märkt av att beläggningen påverkats.

– Vi ser ett lika stort intresse för att resa med oss som tidigare. Vi märker bland våra kunder att det är väldigt eftertraktat att resa med oss, säger SJ:s marknadschef Maria Hofberg.

MTR Express förklarar att de har 15-20 procent marknadsandelar på sträckan, stämmer det med er bild?

– Det finns inte tillgång till tillförlitlig marknadsdata så jag kan inte svara på om det stämmer. Men för vår del under 2015 har vi i princip lika många kunder ombord på våra tåg som innan MTR startade, säger Maria Hofberg.

Över lag märker MTR Express att deras priser är i snitt 20 procent lägre än SJ:s, och att det har påverkat SJ till att sänka sina priser, en bild som SJ bekräftar.

– Det är en naturlig utveckling att det bli pressade priser när det kommer fler tåg och ett större utbud. Det har vi också märkt av och det tycker vi är en positiv konkurrens.

Johan Söör förklarar att den största utmaningen för MTR Express är att kommunicera och nå ut till kunden.

– Vi är den enda aktören som inte får sälja på SJ:s biljettsajt och den dominansen tror jag är skadlig för konsumentnytta. Till exempel kan man se att bokningsavgiften är fyra gånger högre via den sajten än motsvarande för flyg. Vi har fått nej från SJ om att få sälja via deras sajt, säger Johan Söör.

SJ bekräftar att de nekat MTR Express att sälja biljetter via deras system.

– Vi har intagit samma ställning som man gör i dagligvaruhandel, Coop säljer sina grejer och Ica säljer sina, säger Maria Hofberg.

Trots det ser Johan Söör stora fördelar med att konkurrera med SJ.

– Vi är både branschkollegor och konkurrenter, men jag tror att både SJ och vi ser det som att vi hjälps åt att dra kunder till tågtrafiken från bil och buss, säger han och tillägger:

– Tack vare konkurrensen kan vi öka på hela kakan av tågåkare. Sen återstår en del att åtgärda innan det är konkurrens på likvärdiga och rättvisa villkor, men vi inser att det är så det blir när det funnits ett monopol så länge, säger Johan Söör.

Även SJ tycker att konkurrensen har haft positiva effekter på tågåkandet i landet.

– Deras etablering har inneburit en positiv utveckling för tågresandet mellan Stockholm och Göteborg. Vi ser ett ökat intresse får tåg och att allt fler väljer att ställa bil och flyga. Det är positivt för oss branschen och miljö, säger Maria Hofberg.

Artikeln är rättad. I en tidigare version så fick SJ:s affärschef fel efternamn. Rätt är att hon heter Maria Hofberg.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt