Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 06:54 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/sas-vd-jag-beklagar-djupt-att-vi-hamnat-har/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

SAS vd: Jag beklagar djupt att vi hamnat här

Mitt under högsäsongen för resor har SAS sin största kris på länge. Flygbolaget hade inte räknat med extremväder och svårigheter med att rekrytera personal när de planerade sommaren. Nu slår det tillbaka på kunderna. – Det är en lärdom vi drar till nästa år, säger flygbolagets vd Rickard Gustafson till DN. 

Förra veckan kom besked om att SAS ställt in över 700 flyg de senaste tre månaderna. I fredags ställdes ytterligare 25 flyg in och i måndags rapporterades det om 40 till.

Presstjänsten hänvisar till högsäsong tillsammans med yttre omständigheter som väder, teknik och trångt luftrum medan den vice koncernchefen och operativa chefen hänvisar till dålig planering och pilotbrist.

Vd Rickard Gustafson förklarar krisen som en kombination av många faktorer, tillsammans med en för liten buffert för oförutsedda händelser.

– Allt ifrån att vi väntar på leveranser av flyg som inte kommit från Airbus till att air traffic control haft för lite kapacitet för att hantera den stora sommartrafiken, säger han.

En del av de inställda flighterna har meddelats till resenärerna i god tid och de har kunnat erbjudas andra lösningar för att komma till sina destinationer. 

– Sedan har vi haft en del andra nära inpå som ställer till en del bekymmer. Varje enskild avlysning är naturligtvis en för mycket och jag känner stor sympati med varje drabbad resenär, säger Rickard Gustafson.

Dessutom har svårigheten att rekrytera personal, främst piloter, varit ett problem. Enligt Gustafson har det varit pilotbrist i stora delar av Europa och SAS har haft svårt att rekrytera i den takt som de önskat inför sommaren. 

– I det korta perspektivet är det så att vi hade svårt att täcka behovet. Men när vi tittar framåt nu ser det mer stabilt ut och det ska inte vara av den magnituden vi upplevde i helgen. Då var läget exceptionellt, säger Rickard Gustafson. 

En del av verksamheten som drabbats av svårigheterna med att rekrytera personal är det externa bolaget SAS Ireland. 

Det var i mars förra året som planerna kring SAS Ireland blev kända och då var de redan långt gångna. När Svensk Pilotförening, svenska piloters fackförbund, fick höra om planerna flaggade de direkt för att man riskerade att hamna i en situation likt den SAS befinner sig i nu. 

– I flera samtal med företaget har vi ställt kritiska frågor och försökt resonera med dem, men den här planen har legat fast. Det vi ser nu är att det vi varnade för har börjat ske, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande i Svensk pilotförenings SAS-sektion. 

Rickard Gustafson uppger att SAS alltid har en tät och nära dialog med sina medarbetare och fackliga företrädare i allt förändringsarbete. Även i planerna kring SAS Ireland. 

Varför lyssnade ni inte på pilotföreningens kritik? 

– Det är klart att vi lyssnar på dem och gör en helhetsbedömning. Men SAS Ireland är absolut nödvändigt för att vi ska kunna ha en närvaro på destinationer där betalnings­viljan är väldigt låg, säger Gustafson. 

Han beskriver den gångna helgen som kulmen på en tuff period då Arlanda flygplats, som grädde på moset, drabbades av ett stort åsk­oväder. 

I flygbolagets sociala medier har arga kommentarer strömmat in från drabbade resenärer som inte tycker att de får den information de behöver. 

Flera personer vittnar om telefonköer på upp emot fyra timmar innan de blivit bortkopplade. 

– När vi började den här sommaren visste vi från föregående år att vi haft problem med svarstider. Så vi har bemannat upp i våra callcenters, men när man får en så exceptionell helg där så mycket spelar in blir det väldigt ansträngt och det är svårt att på kort tid hantera det, säger Rickard Gustafson och fortsätter: 

– Jag beklagar det djupt att vi hamnat där, men jag lovar att SAS medarbetare jobbar dygnet runt för att försöka få ner svarstiden tillbaka till normala nivåer.

Enligt flyghjälpssajten Airhelp har över 110 000 passagerare från svenska flygplatser drabbats hittills och SAS kan vänta sig ersättningsanspråk på upp till 32 miljoner euro.

– Det är en fråga som vi får ta senare. Just nu är det fokus på att hjälpa våra kunder. Vad det här får för ekonomiska efterspel får vi ta sedan. Det blir väl lämpligt vid nästa kvartalsrapport, säger Rickard Gustafson.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt